Bijna open voor aanvragen

Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen

Laatst gecontroleerd op:
3 oktober 2025

Wilt u als binnenvaartschipper investeren in een nieuwe, schone motor of katalysator? Bekijk dan of de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB) iets voor u is.

Hoogte financiering en budget

Startdatum:
woensdag 8 oktober 2025
09:00
Einddatum:
woensdag 15 oktober 2025
17:00
Het budget voor deze aanvraagronde is niet bekend. Het hangt af van de subsidie die overblijft uit de eerste openstelling eerder in 2025. We verwachten dat er in de komende ronde voor 8 à 24 aanvragen subsidie beschikbaar is.

Nieuwe openstelling 2025

De openstelling van woensdag 8 tot en met woensdag 15 oktober is een extra ronde. Bij de vorige ronde in 2025 bleef geld over. Binnenvaartschepen voor passagiersvervoer en vaartuigen kleiner dan 39 meter bleken moeilijk te kunnen voldoen aan de voorwaarden van de SRVB. Hierdoor kregen veel van deze aanvragen een afwijzing en bleef er budget over.

Het beschikbare budget is nog niet bekend. Het hangt af van de subsidie die overblijft uit de eerste openstelling in 2025.

Wijzigingen AGVV

Let op! Per 1 juli 2023 is de AGGV (AlgemeneGroepsvrijstellingsVerordening) gewijzigd. De SRVB voldoet aan de eisen zoals die in de AGVV staan. 

Wij raden u aan onderstaand document te downloaden vóórdat u begint met de voorbereiding van uw aanvraag. In dit document leest u de toelichting op de wijzigingen van de AGVV die invloed kunnen hebben op uw subsidieaanvraag.

Budget

Deze subsidieregeling loopt af in 2025. Na dit jaar komt deze regeling in deze vorm niet terug.

In 2025 is € 26,3 miljoen beschikbaar. Het totale budget in 2024 en 2025 is € 50,3 miljoen. Dit is de verdeling van het budget:

Jaar Budget
2024 € 24 miljoen
2025 € 26,3 miljoen 1e en 2e  ronde samen 

Hoeveel subsidie krijgt u?

Voor aanvragen in 2025 is de subsidie net als in 2024 maximaal 20% van de totale investeringskosten (inclusief installatie) en maximaal € 400.000 per vaartuig.

Bent u een middelgrote onderneming, dan wordt de subsidie met 20%-punt verhoogd. Voor een kleine onderneming geldt een verhoging van 30%-punt. Voor een emissievrij binnenschip geldt een verhoging van 10%-punt.

Voor aanvragen die in 2023 en voorgaande jaren zijn goedgekeurd is de subsidie maximaal 40% van de totale investeringskosten en ten hoogste € 400.000 per vaartuig. Bent u een middelgrote onderneming, dan wordt de subsidie met 10%-punt verhoogd. Voor een kleine onderneming geldt een verhoging van 20%-punt.  

Wilt u weten wanneer u een grote, middelgrote of kleine onderneming bent? Vul dan de mkb-verklaring in.

Waarvoor krijgt u subsidie?

Het doel van deze regeling is om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 en stikstof terug te dringen. Dit door oudere motoren te vervangen door stage V-motoren of door een SCR-katalysator aan te schaffen en te installeren op de bestaande motor.

De volgende typen motoren, zoals beschreven in de NRMM Verordening, komen in aanmerking voor subsidie: 

  • IWP
  • IWA  
  • NRE 

Voor een katalysator komt het type SCR (selectieve katalytische reductie) in aanmerking. Een SCR-systeem zet stikstofoxide (NOx) om in waterdamp en stikstof (zonder oxiden). Sinds 2023 komt ook een katalysator in combinatie met een roetfilter voor subsidie in aanmerking.

Schaft u een elektrische aandrijflijn op de schroefas aan? Dan kunt u hiervoor ook een tegemoetkoming ontvangen voor de aanschaf- en installatiekosten.

Voorwaarden

Dit zijn de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:

  • Uw motor werkt nog en is onbeschadigd als u subsidie aanvraagt.
  • U vraagt aan voor één vaartuig.
  • U vraagt - samen met andere met u in een groep verbonden bedrijven - voor maximaal 3 schepen subsidie aan per kalenderjaar.
  • U bent in het bezit van het binnenschipcertificaat van het vaartuig waarvoor u subsidie aanvraagt. Het binnenschipcertificaat komt uit de Europese Unie of Zwitserland.
  • U bent in de 12 maanden voordat u de subsidie aanvroeg met dit vaartuig minimaal 60 dagen in bedrijf geweest op het Nederlandse vaarwegennet.
  • U blijft met dit vaartuig minimaal 60 dagen per jaar, bedrijfsmatig actief op het Nederlandse vaarwegennet in de 2 kalenderjaren na de aanpassing.
  • Bij een aanvraag voor de inbouw van een stage V-motor moet de certificering op het moment van aanvraag beschikbaar zijn. We hanteren hiervoor de CESNI-lijst. Dit is een lijst van bevoegde autoriteiten, erkende bedrijven en goedgekeurde apparatuur en uitrustingen op het gebied van de technische voorschriften voor binnenschepen. Wanneer de betreffende motor nog niet op de lijst staat, kunt u een bewijs van certificering zelf toevoegen bij uw aanvraag.

Uw aanvraag voorbereiden

Lees hieronder wat u nodig heeft om u aanvraag succesvol af te ronden. 

Tip: zet vanaf 3 oktober uw aanvraag vast klaar in aanloop naar de startdatum van deze aanvraagronde (8 oktober).

Vervoert u goederen en geeft de GLEC (Global Logistics Emissions Council)-vergelijkingstabel geen CO2 referentiewaarde aan? Dan levert u de gegevens van uw schip aan met het registratieformulier.

Hieronder downloadt u de GLEC-vergelijkingstabel en wanneer nodig het registratieformulier.

Lukt het u niet om tegelijk met uw aanvraag het registratieformulier in te vullen en mee te sturen? Dan krijgt u van ons op een later moment een verzoek om dit nog aan te vullen. U heeft hiervoor dan daarna nog 5 werkdagen om de gevraagde informatie aan te leveren.

Binnenvaartschepen voor passagiersvervoer en vaartuigen kleiner dan 39 meter

Let op: met een aanvraag voor binnenvaartschepen voor passagiersvervoer en vaartuigen kleiner dan 39 meter is de kans klein dat u aan de voorwaarden voldoet
Dit komt omdat een binnenvaartschip voor passagiersvervoer met de aanschaf van enkel een katalysator of stage V-motor niet voldoet aan de definitie van 'schoon schip'. En omdat vaartuigen kleiner dan 39 meter meestal buiten de gestelde norm vallen van 28,3 gram CO2 per ton vracht voor iedere gevaren kilometer.

Vraagt u toch subsidie aan voor binnenvaartschepen voor passagiersvervoer en vaartuigen kleiner dan 39 meter? Dan moet u gegevens aanleveren waarmee u laat zien dat deze vaartuigen binnen de gestelde norm vallen van 28,3 gram CO2 voor iedere ton vracht, per gevaren kilometer.

Na uw aanvraag

Wij proberen uw aanvraag zo snel mogelijke af te handelen - binnen de behandeltermijn van 13 weken. Als wij nog aanvullende informatie van u nodig hebben, is het belangrijk dat u deze zo snel mogelijk bij ons aanlevert. Op die manier kunnen wij het budget nog in 2025 toekennen. Dit is sowieso een vereiste om het budget nog te kunnen verdelen. Wij houden u zoveel mogelijk op de hoogte.

De verdeling van de subsidie gaat vanuit 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Als er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is, vindt loting door een notaris plaats.

Eerdere aanvragen in 2025

Deed u eerder dit jaar al een aanvraag, maar ontving u nog geen bericht? Dan hoeft u geen nieuwe aanvraag te doen. Wij werken namelijk nog aan de beoordeling van deze aanvraagronde. 

Vóór de nieuwe openstellingsronde vanaf 8 oktober krijgt u bericht of u subsidie ontvangt. U kunt wel een nieuwe aanvraag doen voor een ander schip. 

Vaststelling

Binnen 13 weken na oplevering van de aanpassing aan uw vaartuig doet u een verzoek tot vaststelling. Bij het verzoek tot vaststelling stuurt u een definitief overzicht van de kosten en het aangepaste binnenschipcertificaat mee. 

Wanneer het gaat om een katalysator, dan stuurt u ook een meetrapport mee. De kosten van het meetrapport kunt u ook in de subsidieaanvraag meenemen.

Wijzigingen

Wilt u een wijziging doorgeven, bijvoorbeeld u heeft een ander postadres, dan kan dat via het wijzigingsformulier. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?