Wij groeien mee met opkomende economieën

STC Albert bos

STC-Group Holding B.V. verzorgt opleidingen voor onder meer de logistiek, scheepvaart en offshore. Het bedrijf is actief over de hele wereld. Ook in opkomende economieën en ontwikkelingslanden.

"Zakendoen is in sommige landen echt pionieren", zegt directeur Albert Bos. "Maar daarmee ontwikkel je wel innovatieve producten en diensten die je ook weer elders kunt verkopen."

Jullie doen zaken over de hele wereld?

"Klopt. We ontstonden in 2005 uit de vakschool STC. Wij verzorgen opleidingen op commerciële basis. Dat wil zeggen dat bedrijven hun medewerkers door ons kunnen laten trainen. Bijvoorbeeld in hoe je omgaat met ongelukken en rampen op boorplatforms. Onze afzetmarkt stopt niet bij de Nederlandse grens. We hebben inmiddels vestigingen in verschillende landen. Bijvoorbeeld in Oman, waar een van de sjeiks het land tot een maritieme natie wil maken. Maar ook in Korea, Vietnam en Brazilië. En we onderzoeken bijvoorbeeld kansen in Mozambique."

Waarom internationaal ondernemen?

"Onze drijfveer is het verspreiden van kennis. Daaraan is zeker in opkomende economieën grote behoefte. Hier zijn vaak kansen in de logistiek, havens en petrochemische industrie, bijvoorbeeld omdat er gas of olie is gevonden. Maar om daarmee geld te verdienen is getraind personeel nodig. Juist omdat in dit soort markten nog veel moet gebeuren, liggen hier kansen voor STC. Sommige landen waar we zakendoen, waren aanvankelijk nog ontwikkelingslanden, maar zijn nu de nieuwe tijgers, met enorme potentie. Prachtig als je daarin kunt meegroeien. Je vergroot daarmee je marktpotentieel als bedrijf. Daarbij is het zakendoen met andere culturen natuurlijk enorm leuk en avontuurlijk."

Hoe pakken jullie het aan?

"Het verschilt of je zakendoet met een sjeik in Oman, de overheid in het arme Mozambique of het bedrijfsleven in Singapore. In het Westen benaderen we mogelijke klanten bijvoorbeeld via grote beurzen. Gaan we naar een nieuw land, dan zijn de handelsmissies van de Nederlandse overheid nuttig. Die brengen je vaak op plekken waar je anders niet komt. Verwacht geen quick wins: vaak gaan er jaren vooraf aan een deal, met vele bezoeken. Dat gaat niet via mail of telefoon, je moet er lijfelijk zijn om vertrouwen te winnen. Het netwerk en de ondersteuning van Agentschap NL kunnen je hierbij goed op weg helpen. Zij kennen de buitenlandse markt, signaleren kansen en brengen je in contact met zakenpartners."

Hebben jullie daarbij aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen?

"Zeker. In Vietnam hebben we bijvoorbeeld een trainingscentrum opgezet in de haven van Saigon – met steun van de PSI-regeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Zo dragen we bij aan de groei van de haven en het transport, en dus meer banen en minder armoede. Tegelijkertijd profiteren wij als bedrijf van de snelle economische groei die Vietnam doormaakt. Om dat te doen met oog voor het milieu en arbeidsparticipatie van vrouwen vergt een flexibele houding: denk niet dat je wel even komt vertellen hoe het moet. Maar het levert uiteindelijk wel mooie producten op, die je ook in andere landen kunt verkopen."

Over STC B.V.

STC B.V. verzorgt cursussen, trainingen en opleidingen voor de gehele logistieke keten, transport, offshore, scheepvaart en de maintenance- en procesindustrie. Daarnaast verzorgt het bedrijf wereldwijd consultancytrajecten.

Service menu right