Handelsbezoek aan China levert bak visitekaartjes op

Meer artikelen
Maurits Teunissen van StyleShoots en minister Ploumen

StyleShoots-directeur Maurits Teunissen was nog nooit in China geweest en kende er niemand. Toch wilde hij met zijn fotomachines de Chinese markt op. Om een goede start te maken, ging hij in oktober 2014 met een Nederlandse handelsdelegatie mee naar China. "Inmiddels staat er een bak visitekaartjes op mijn bureau."

Teunissen startte zijn bedrijf StyleShoots in 2012 en heeft klanten in heel Europa. Online modewinkels als Zalando en Marks&Spencer gebruiken zijn fotomachines om foto’s te maken voor hun webshop. Met de bijbehorende software kunnen de foto’s direct worden geüpload en online geplaatst. "We wilden ook over de grenzen van Europa kijken," zegt Teunissen. "China is een opkomende markt met veel online shops. Het was dus een logische stap om daarheen te gaan."

Om goed voorbereid aan de handelsmissie te beginnen, bezocht Teunissen van tevoren regelmatig het kantoor van RVO.nl in Den Haag. "De mensen van RVO hielpen me met het samenstellen van mijn programma. Ze koppelden me aan de juiste partijen. Ik wist hierdoor precies waar ik aan toe was toen ik op Schiphol stond."

Bij influencers aan tafel

Tijdens de handelsmissie zat Teunissen bij veel potentiële klanten aan tafel. Ook sprak hij met influencers, oftewel mensen binnen de Chinese overheid die invloed hebben op het gedrag van consumenten. Teunissen: "Anders dan in Nederland wordt in China het koopgedrag sterk gestuurd door de overheid, bijvoorbeeld via brancheverenigingen. Dan is het slim om ook met die mensen om de tafel te zitten."

"De China-missie overtrof al mijn verwachtingen", vervolgt Teunissen. "Het heeft voor ons de bal aan het rollen gebracht in China. Wij zijn er op de radar gekomen." De aanwezigheid van minister Ploumen gaf volgens Teunissen extra gewicht aan de missie. "Als ik tegen mijn gesprekspartners zei dat ik met de minister op pad was, vonden ze me meteen een stuk geloofwaardiger."

Zeecontainer met fotomachines

Teunissen zou best vaker mee willen op handelsmissie, maar richt zich eerst op China. "We zijn in de opbouwfase in China," zegt hij. "Daar gaan we het komende jaar voor gebruiken. De eerste zeecontainer met fotomachines is net die kant op gegaan. Maar ik hou zeker de agenda van RVO.nl in de gaten." Teunissen raadt elke mkb’er met exportambities aan om mee te gaan op handelsmissie. "Handel vindt namelijk niet achter je bureau plaats, maar in het land zelf."

Service menu right