Innovatieve software vergroot kansen gameontwikkelaars

Meer artikelen
Mensen in een kantoor

GetSocial ontwikkelt software die ontwikkelaars van apps en games helpt hun omzet te vergroten door spelers op het juiste moment een toegesneden aanbod te doen. Dankzij de toekenning van het Innovatiekrediet kreeg het bedrijf zijn aandeelhouders mee om het nodige te investeren.

Peter Brenninkmeijer, Chief Financial Officer van GetSocial: "We focussen ons op de gamemarkt. Die markt loopt tegen diverse problemen aan. Zo kost een app de speler meestal niets, maar een ontwikkelaar betaalt gemiddeld $ 2,85 om een gebruiker binnen te halen. Die investering moet het bedrijf terugverdienen met de verkoop van virtuele goederen, 'levens' en dergelijke en met inkomsten van advertenties. En dat is steeds moeilijker geworden, want spelers blijven gemiddeld steeds minder lang binnen een game."

Betrokkenheid vergroten

Jeroen Bouwman, Chief Commercial Officer van GetSocial: "Next Gen Social as a Service is een intelligent systeem op basis van algoritmes, dat daarop inspeelt. Belangrijk is dat de betrokkenheid van spelers groeit. Om ze langer binnen de game te houden, biedt onze Software Development Kit de mogelijkheid voor communicatie tussen spelers onderling en tussen spelers en ontwikkelaars. Onderzoek heeft uitgewezen dat spelers die contact kunnen hebben met andere spelers, de app langer blijven gebruiken en meer geld uitgeven."

Dynamic Pricing

Brenninkmeijer: "Met dit complexe achterliggende systeem kunnen game-ontwikkelaars hun klanten het beste aanbod doen op een optimaal moment. Ook daarop speelt Next Gen Social in. In de luchtvaartbranche boeken bedrijven al geruime tijd betere resultaten met dynamische ticketprijzen. Wij zijn ervan overtuigd dat ‘Dynamic Pricing’ ook de gamewereld grote kansen biedt."

Klanten snel geholpen

Het kon wel eens gebeuren dat het hele systeem vastliep. Bouwman: "Dat kwam omdat op een bepaald onderdeel te veel vraag ontstond. We hebben nu de systeemstructuur in cellen opgesplitst, zodat een overvraag op één onderdeel geen invloed meer heeft op het geheel. Vergelijk het met de fysieke wereld: Voorheen waren we één groot warenhuis en moest iedereen door één deur naar binnen. Nu zijn we een serie kleinere winkels geworden. Als een artikel in een bepaalde winkel populair wordt, openen we daar 2 deuren tegelijk. Niemand loopt elkaar meer in de weg, klanten zijn snel geholpen."

Investeringen aandeelhouders

Brenninkmeijer: "De medewerkers van RVO.nl gaven op zowel technisch als financieel gebied uitstekende feedback bij de aanvraag van het Innovatiekrediet. De toekenning ervan trok onze andere investeerders over de streep. Die aandeelhouders zochten en vonden we het eerst. Een nuttige voorwaarde voor het aanvragen van het krediet. Zo weet je of je project aanslaat en kans van slagen heeft. De aandeelhouders, waaronder 2 Seed-fondsen, waren enthousiast, maar zonder Innovatiekrediet hadden we de financiering niet rond gekregen."

Eerste overeenkomsten gesloten

Brenninkmeijer: "GetSocial heeft de eerste overeenkomsten met diverse gameontwikkelaars al gesloten. Als we de achterliggende structuur hebben neergezet, kunnen we met de gegevens die we van hen krijgen gaan testen. Zo maken we het systeem echt intelligent, zodat het precies doet wat bedrijven nodig hebben. In het tweede kwartaal van 2017 willen we live gaan."

Ook interesse in het Innovatiekrediet? Leg uw projectidee of plan aan RVO.nl voor via de quickscan. Naast het Innovatiekrediet maakt GetSocial bv gebruik van WBSO  (fiscale regeling voor research en development).

Service menu right