Masterplan Duurzame Visserij met positief verdienmodel

Meer artikelen
Kotterschip

Het Masterplan Duurzame Visserij (MDV) bouwde een experimenteel vissersschip. Daarin worden 3 jaar lang allerlei innovaties uitgetest. Zoals bijvoorbeeld in de uitvoering van de motoren en de vistechnieken.

Het nieuwe schip heeft een laag energieverbruik per gevangen eenheid vis. Dat is bijna 20% is van het gemiddelde van de oude generatie platvisschepen. De eerste resultaten overtreffen de stoutste verwachtingen. Pilotschip MDV 1 'Immanuel' heeft de meest innovatieve snufjes van dit moment. Alles aan het schip is nieuw: de vorm, de aandrijving, de vangstverwerking, de vangstmethode enzovoort. Het schip is licht van gewicht. Het is gebouwd met duurzame materialen." Dat zegt Auke Hoefnagel, voorzitter van de stichting Masterplan Duurzame Visserij.

Slimme vormgeving

"We kozen voor een slimme vormgeving van de romp waardoor de weerstand laag is. De dieselelektrische aandrijving stuurt een hoogrendementsschroef aan en zorgt voor de energieopwekking. Een managementsysteem stuurt en controleert het energiebeheer. De restwarmte van de motor wordt opgeslagen in een warmwatertank. Normaal ging deze de pijp uit of naar zee. Nu worden het warm water en de verwarming van het schip hiermee gevoed."

Andere innovaties

"De toegepaste vistechniek is twinrig met puls. Daarbij zweeft het net boven de bodem en wordt de vis opgeschrikt door elektrische pulsjes. We vangen niet alleen schol, maar ook op een efficiënte manier de duurdere tong. Dat is een mooi voordeel. Een andere innovatie is het gebruik van Dyneema kabels in plaats van staalkabels. Hierdoor is minder vermogen nodig om de netten door het water te trekken. "

Totaalconcept

"Verder heeft het schip een extreem gladde anti-fouling. Zeeorganismen kunnen kunnen zich dan niet hechten aan het schip. Het is echt een totaalconcept, dat alle innovaties combineert en bij elkaar brengt. Het gaat nu om 1 pilotschip. De bedoeling is dat er na dit proefproject meer van deze schepen komen."

Verwachte besparing brandstofverbruik

Voorzichtig kunnen we zeggen dat we de doelstelling voor het brandstofverbruik gaan halen. Dat is 6.000-7.000 liter per visweek van 100 uur. Auke Hoefnagel: "In het referentiejaar 2010 was het gemiddelde verbruik van de platvisvloot ongeveer 35.000 liter per 100 uur. De besparing is dus zeer substantieel. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat de sector sinds 2010 ook flinke stappen zette."

Overige bevindingen

"De eerste resultaten in financiële zin zijn ook positief," zegt Auke Hoefnagel. "De vangsten zijn naar verwachting. Door de twinrigmethode en het verwerken van de vangst aan boord, is de kwaliteit van de vis beter. Door de lage exploitatiekosten liggen de opbrengsten aanzienlijk boven het gemiddelde. Dat komt onder meer door de lage energiekosten."

EIA

De Energie-investeringsaftrek (EIA) een niet te verwaarlozen bijdrage aan de financiering van het schip. Auke Hoefnagel: "Een mooie steun in de rug. Ik beschouw het ook als een soort erkenning van de overheid. Alle lof voor de medewerkers van RVO.nl. Zij hebben ons goed begeleid en dachten mee. Daar zit volop technische kennis en van een hoog niveau."

Service menu right