Tool maakt biodiversiteit meetbaar voor agrariërs

Meer artikelen
koeien in wei

CLM ontwikkelt een gratis tool voor boeren en hun afnemers om biodiversiteit op het land te bevorderen. En met succes. Multinationals kunnen de tool in diverse landen gebruiken. Directeur Gijs Kuneman: "Best stoer voor een bedrijfje uit Culemborg."

CLM Onderzoek en Advies is een onafhankelijk kennis- en adviesbureau op het gebied van landbouw, voedsel, natuur en milieu. In 2010 was het bureau één van de winnaars van de SBIR-competitie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Kuneman en collega’s kregen een opdracht om hun biodiversiteitsmeetlat te ontwikkelen. Ze vernoemden de meetlat naar Gaia, de Griekse godin van de aarde.

Natuurlijke vrienden

Hoe meer soorten natuur op het boerenland, des te beter het gewas van de boer bestand is tegen ziekte, droogte en misoogsten. Zo zijn lieveheersbeestjes en zweefvliegen natuurlijke vrienden van de boer. Die beestjes eten namelijk graag bladluis. Dat is prettig want bladluis tast het gewas aan. De boer kan deze natuurlijke vrienden lokken door een bloemenrand rond zijn akker te zaaien waar de beestjes zich kunnen voeden en voortplanten.

Score in biodiversiteit

Kuneman: "Willen we biodiversiteit stimuleren, dan moeten we het voor de boer simpel maken. De Gaia-meetlat is een praktische tool die vragen stelt die de boer kan beantwoorden zonder dat hij veel hoeft op te zoeken." Het onderscheid tussen een pinksterbloem of koekoeksbloem hoeft hij of zij dan ook niet te kennen. Wel komen er vragen voorbij als: Heeft u bomen, heggen, sloten? Doet u aan uitgesteld maaibeheer zodat grutto’s kunnen nestelen? Ook staan er in de akkerbouwversie 80 concrete tips.

Tool beschikbaar in 4 talen

Voor boeren en hun afnemers is de tool een eyeopener. Zij willen graag weten wat hun score op het gebied van biodiversiteit nu eigenlijk is. Ook internationaal is er interesse voor de tool. Er bestaat al een Engelse versie. Een zuivelbedrijf uit Nederland dat zuivel betrekt uit Duitsland wil de tool ook daar gebruiken. En een internationaal aardappelbedrijf heeft een Franse vertaling gemaakt voor zijn boeren.

Cool Farm Tool

"Het gaat nog verder", vertelt Kuneman trots. "Op initiatief van partijen als Unilever, Heineken, Tesco en McCain is onze meetlat nu onderdeel van de Cool Farm Tool. Deze internationale tool meet biodiversiteit en de uitstoot van broeikasgassen bij hun leveranciers." CLM ontwikkelde de Gaia-meetlat hiervoor verder door. Samen met Cambridge University is de tool nu extra gefundeerd op wetenschappelijk bewijs. Is er keihard bewijs voor een maatregel? Dan telt die zwaarder mee voor de eindscore.  

SBIR

SBIR daagt bedrijven uit om producten en diensten te ontwikkelen die maatschappelijke problemen oplossen. SBIR is een competitie, waarbij de ondernemingen met de beste offertes een opdracht krijgen voor een haalbaarheidsonderzoek. De ondernemingen met de meest kansrijke haalbaarheidsonderzoeken krijgen opdracht hun product of dienst verder te ontwikkelen. Lees meer over SBIR.

Service menu right