Menu Zoeken

Achtergronden elektrisch vervoer

plug-in elektrisch voertuig

Hier vindt u achtergrondinformatie over de actieradius en verbruik van elektrische auto’s, het opladen van de batterijen en de kosten van elektrisch rijden.

Het bereik van de elektrische personenauto verschilt afhankelijk van de grootte van de batterij, het gewicht van de auto en de aandrijflijn (zie onderstaande tabel; op basis van gegevens fabrikanten). In de praktijk wijkt de actieradius vaak af door omstandigheden; zo zijn bijvoorbeeld het weer, het rijgedrag en de rijsnelheid van invloed op de actieradius.

Overzicht

Type autoBereik
Eenvoudige auto's50-100 km
Compacte middenklasser150 km
Plug-in Hybrides400 km
Range Extenders500 km


Om dit in perspectief te plaatsen de volgende cijfers:

  • de gemiddelde woon/werkafstand van automobilisten is 21,5 km
  • de lengte van de gemiddelde autorit is 16,7 km
  • het gemiddelde jaarkilometrage van auto’s in Nederland is ruim 13.300 km (ca. 10.800 km voor benzine, 23.800 km voor diesel, 17.500 km LPG).

Prestatie van de elektrische  auto:  energetisch

  • Elektrische voertuigen zijn efficiënter dan conventionele voertuigen, waardoor er minder energie nodig is voor eenzelfde verplaatsing.
  • Daarnaast vindt bij elektrisch vervoer de CO2-uitstoot alleen plaats bij de elektriciteitsopwekking, afhankelijk van de energiebron. Vaak rijden elektrische auto’s op groene stroom en dan is de CO2-uitstoot nul. Wanneer een volledig elektrisch voertuig rijdt op ‘gemiddelde’ stroom uit het Nederlandse elektriciteitsnet (opgewekt met een mix van onder andere gas, kolen en duurzame energie) bedraagt de uitstoot circa 60-70 gram CO2/km.
  • Ter vergelijking: kleine, zuinige benzinevoertuigen stoten circa 100 gram CO2/km uit. De CO2-uitstoot van elektrische voertuigen is dan dus nog 30% lager. Bovendien moet de extra CO2-uitstoot bij het gebruik van ‘grijze stroom’ worden gecompenseerd. Het missiehandelssysteem (Europese wetgeving) bepaalt namelijk dat de industrie en elektriciteitsproductie onder een CO2-plafond vallen. Dit betekent dat als de vraag naar elektriciteit toeneemt, de extra CO2-uitstoot als gevolg hiervan ergens anders tot een vergelijkbare afname van de uitstoot moet leiden. De opkomst van EV leidt daardoor niet tot extra CO2-uitstoot.

Veiligheid van de elektrische auto

  • Vanaf 1 april 2011 bevat de Wegenverkeerswet 1994 specifieke eisen voor elektrisch aangedreven en hybride elektrische voertuigen. Voertuigen moeten voldoen aan bepaalde veiligheidseisen als ze worden gebouwd als, of omgebouwd naar, elektrisch aangedreven of hybride elektrische voertuigen. Deze eisen hebben specifiek betrekking op de elektrische aandrijflijn en accu.
  • Hybride en elektrische auto’s worden daarnaast net als conventionele auto’s onderworpen aan de botsproeven van EuroNCAP. In deze botsproeven behalen hybride en elektrische auto’s tot nu toe goede resultaten met 4 en zelfs het maximaal aantal van 5 sterren.

Laden van de elektrische auto

  • Volledig opladen van de batterij duurt voor een auto met een bereik van 150 km ongeveer 6 tot 8 uur op een gewoon stopcontact. Dat is ongeveer 25 km na een uur laden.
  • Met snelladers kan een batterij in 15 tot 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Dit is mogelijk voor een beperkt aantal modellen.
  • Alle publieke normale laadpunten in Nederland worden uitgerust met een aansluiting voor de gekozen standaardstekker: type 2 (Mennekes), mode 3. Dit is een aansluiting waar alleen spanning op komt te staan wanneer de laadkabel op de juiste manier is aangesloten. Snellaadpunten worden op dit moment volgens het ChaDeMo protocol en stekker uitgerust. EURELECTRIC, CLEPA en ACEA, drie Europese organisaties die de auto-industrie vertegenwoordigen, hebben echter ingestemd met het gebruik van de Type 2/Type 2 combo stekker voor elektrische auto's vanaf 2017. Deze stekker is op dit moment nog niet in gebruik in Europa.

Lees meer in de factsheet batterijen en de elektrische auto, in de sectie 'Downloads' onderaan de pagina.

Kosten van elektrisch rijden

 Kosten 150 km rijden [€]Berekening
Elektrische auto5,30Er is gemiddeld 0,16 Kwh nodig om 1 km elektrisch te rijden* 1 Kwh kost ca. 22 cent (voor huishoudens).
Benzine auto21,60bij een huidige* benzine adviesprijs van € 1,874, auto rijdt 1 op 13

* Gemiddeld Landelijk Advies (GLA) 28 september 2012
 

  • Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM tot 2018 en van motorrijtuigenbelasting tot en met 2015.
  • Leaserijders betalen voor een elektrische auto aangeschaft tot en met 2013 vijf jaar lang geen bijtelling, ook indien deze meer dan 500 km per jaar privé gebruikt wordt. Wordt de leaseauto in de periode 1 januari 2014 tot 1 januari 2016 voor het eerst op naam gezet, dan geldt er voor een periode van vijf jaar een bijtelling van 7%.
  • In de toekomst zullen elektrische auto’s goedkoper in onderhoud zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor (minder bewegende componenten). Op dit moment zijn de onderhoudskosten voor elektrische voertuigen nog gelijk of hoger, omdat nog niet bij elke dealer evenveel praktijkervaring is met het onderhoud van elektrische voertuigen en de onderdelen relatief duur en moeilijk beschikbaar zijn.
  • Elektrisch vervoer is niet altijd duurder dan rijden op benzine of diesel. De kosten van elektrisch vervoer zijn vooral anders opgebouwd, waardoor het belangrijk is om naar het totale kostenplaatje over de gehele duur van het voertuigbezit (de Total Cost of Ownership of kortweg TCO) te kijken.

Downloaden:

Bent u tevreden over deze pagina?

Service menu right