Uw octrooi zelf exploiteren

Meer artikelen
octrooien praktijk

Door uw octrooi zelf te exploiteren houdt u alles in eigen hand.

Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.
 
Voordelen van zelf exploiteren:

  • succes of falen blijven in eigen hand
  • controle over uitvinding, reputatie en kwaliteit
  • betere overtuigingskracht bij investeerders bij bewezen succes.

Nadelen van zelf exploiteren:

  • (internationale) octrooiaanvragen, de opzet van productiefaciliteiten en de marketing vragen om grote investeringen
  • het is voor kleine ondernemingen en starters lastig een uitvinding goed te vermarkten.

Kosten en opbrengsten

Bij uw businesscase kijkt u naar de kosten en naar de mogelijke opbrengsten. Bij de opbrengsten kijkt u niet alleen naar de directe opbrengsten van deze uitvinding. De nieuwe uitvinding kan er misschien ook  voor zorgen dat de waarde van het bestaande productenpakket stijgt. Of het product draagt bij aan uw vernieuwende imago.

Bedrijf starten

Heeft u ervaring en contacten in een bepaalde markt en een goede uitvinding voor die markt gedaan? Dan kunt u overwegen een eigen bedrijf te beginnen.

Bedenk wel dat u als starter alles nog moet opbouwen. Een bestaande bedrijf heeft doorgaans al mogelijkheden om het nieuwe product een vliegende start te geven. Denk hierbij aan naamsbekendheid, productiefaciliteiten, ondernemersvaardigheden, marktkennis, productiekennis, het personeel en de contacten.

Samenwerking met bestaande marktpartijen kan dan een goede aanpak zijn. Het hebben van een octrooi kan bij een samenwerking  in uw voordeel werken.

Bestaand bedrijf

Een bestaand bedrijf kan een nieuwe uitvinding zelf produceren en op de markt brengen. Maar dat spreekt niet altijd vanzelf. Past de nieuwe activiteit wel binnen de bedrijfsstrategie? Heeft het bedrijf de mogelijkheid om een nieuwe richting in te slaan?
 
Misschien is de Nederlandse markt nog wel te bedienen. Maar het opzetten van een wereldwijd verkoopnetwerk met bijbehorende marketinginspanningen is misschien toch te hoog gegrepen. Licentieverlening of verkoop van het octrooi (per marktsegment en/of per land) kan de aangewezen strategie zijn om er zo goed mogelijk aan te verdienen.

Service menu right