Service menu right

Innovatiemissie Japan: slimme voedselinnovaties

Meer artikelen
Tokio met de berg Fuji

Bent u als R&D-manager, CEO, CTO of business development manager actief in de voedselsector en heeft u interesse in de Japanse markt of wilt u uw aanwezigheid daar uitbreiden? Neem dan deel aan de 'Smart Food Innovation' missie naar Japan in het najaar van 2019.

De missie is voor u een goede gelegenheid om uw bedrijf of kennisinstelling te introduceren en uw marktkansen in Japan te verkennen en uw ambities te verwezenlijken.

Voordelen van deelname aan een innovatiemissie op een rij:

  • Ontmoetingen met potentiële zakenpartners
  • Groei van uw internationale netwerk
  • Beter zicht op marktkansen in Japan
  • Uitwisseling van kennis vergroten van uw naamsbekendheid

Kansen voor Nederland: voedsel en uitrusting

De goede reputatie van de Nederlandse voedselsector én de toenemende vraag naar innovatieve producten bieden kansen voor Nederlandse ondernemers. Zo is Japan de grootste importeur van Nederlandse kaas buiten de EU. Het Europese handelsverdrag met Japan (EPA) verlaagt drempels voor Nederlandse exporteurs van voedingsmiddelen, verse groenten, bloemen, fruit en vlees. In Japan, de derde grootste economie van de wereld, wonen 126 miljoen welvarende mensen die hoge eisen stellen aan hun voedsel.

Nederlandse kennis en uitrusting (equipment) kunnen een rol spelen in de modernisering van de Japanse agrifoodsector. Daarnaast is er behoefte aan landbouwtechnologie en -machines: met name op het terrein van robotica, ICT, automatisering en ketenmanagementsystemen. Maar ook voor meer traditionele voedselproducten liggen kansen in Japan, zo exporteert Nederland vooral veel verwerkt vlees en vis, bakkerij- en zoetwaren en verwerkt fruit en groente naar Japan.

Kansen in de landbouwsector

De vergrijsde en gefragmenteerde landbouwsector staat in Japan voor grote uitdagingen: tekort aan arbeid, veel schakels in de keten, hoge kosten van input en geografische omstandigheden. Dat uit zich in hoge voedselprijzen. De Japanse overheid oefent daarom druk uit richting de sector om de voedselzelfvoorzieningsgraad op te schroeven. Grote (non-agro) bedrijven als Panasonic, NEC en Toyota stappen inmiddels in de landbouwproductie. Hoogwaardige technologische oplossingen, zoals agro-robotics, automatisering, ICT, precisie-farming, zijn daarbij het uitgangspunt. Nederlandse bedrijven die op deze terreinen actief zijn, kunnen op veel interesse van Japanse bedrijven rekenen.

Interesse en aanmelden

Deze missie staat open voor bedrijven uit heel Nederland, met een focus op Gelderland en Overijssel.

Heeft u interesse in deelname? Vul dan vast het korte aanmeldformulier in (via Oost NL/Go4export).

Heeft u vragen over de missie? Neem dan contact op met Belqis Askaryar (belqis.askaryar@oostnl.nl), 06 - 14 97 95 34.

Bent u benieuwd naar het programma? Download dan de flyer voor de missie (pdf), met onder meer een uitgebreid conceptprogramma.

Kosten

Het dienstenpakket bestaat uit reis- en verblijfkosten, deelname aan de (collectieve) programmaonderdelen, matchmaking, collectief lokaal vervoer met privé bus en bullettrein, vrijetijdsprogramma en lokale ondersteuning door de organisatie tijdens uw verblijf in Japan. Dit complete pakket bedraagt € 5.950 per deelnemer exclusief btw.

Organisatie

Oost NL (partner van RVO.nl binnen Trade & Innovate NL) organiseert de innovatiemissie in opdracht van de provincies Overijssel en Gelderland om internationale handel te stimuleren. Voor de opzet en organisatie van de Japanse innovatiemissie werkt Oost NL in nauwe samenwerking met Foodvalley en VoyEdge. Daarnaast werkt Oost NL samen met brancheorganisaties, lokale partijen, ambassade, consulaat, provincies, kennisinstellingen ter exportondersteuning van Nederlandse bedrijven.