Service menu right

4e Patente Podcast over financiering van innovatieve ideeën

Meer artikelen
Kayle Knops van Intense - Gerard Oonk header
Gepubliceerd op: 7 oktober 2020 | Gewijzigd op: 07 oktober 2020

"Moet je dat eigenlijk wel willen, een toetsenbord dat emoties registreert?" Dat vraagt podcastmaker Gerard Oonk aan uitvinder Kayle Knops in de 4e Patente Podcast van Octrooicentrum Nederland. De aflevering gaat over financieringsmogelijkheden voor innovatieve producten en ideeën, maar als luisteraar ben je natuurlijk óók nieuwsgierig naar de uitvindingen zelf. 

Neem nou Inge Sieben: waarom koos zij ervoor om een verbeterd holterkastje - een draagbare recorder die het hartritme meet - te ontwikkelen? Want zo’n apparaat bestaat toch al lang? Op deze en nog veel meer nieuwsgierige vragen geven de ondernemers en investeringsmanager Sjoerd van Gorp van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) antwoord. 

Afwegingen investeerders

Ondernemers Kayle Knops (foto boven) en Inge Sieben vertellen over hun uitvindingen en over de hulp die zij hebben gehad bij het betalen van de aanloopkosten. Sjoerd van Gorp van de BOM gaat dieper in op de afwegingen van investeerders.

Slimmer holterkastje

Sieben ontwikkelde het nieuwe holterkastje voor het bedrijf Glanum Diagnostics in Weert. Dit medische product registreert een aantal dagen het hartritme van patiënten. Sieben beschrijft haar product als eenvoudiger, slimmer, goedkoper en vrouwvriendelijker dan vergelijkbare apparaten.

Toetsenbord registreert emotie

Kayle Knops is student elektrotechniek aan de Universiteit van Eindhoven. Hij heeft een toetsenbord gebouwd dat ook menselijke emoties kan meten. Bovendien zorgt de elektronica voor een zeer nauwkeurige identificatie van degene die op het toetsenbord werkt. "In de toekomst kan het misschien een alternatief zijn voor het huidige computerwachtwoord", vertelt Knops.

Marktonderzoek sterk aanbevolen

Sjoerd van Gorp is investeringsmanager bij de BOM en geeft een kijkje achter de schermen van mogelijke geldschieters. "Ze willen weten of er een markt is voor jouw idee", benadrukt Van Gorp. "Toets dus zo snel mogelijk of er behoefte is aan het product, zonder de kern van de technologie prijs te geven. Natuurlijk is bij de pitch van een nieuw product een octrooi handig, maar in sommige gevallen speelt een sterke klantenbasis net zo'n belangrijke rol voor investeerders", zegt Van Gorp.

Aanloopkosten en verdienmodel

Podcastmaker Gerard Oonk vraagt nadrukkelijk naar de drijfveren van de ondernemers. Zo komt aan de orde of Sieben en Knops op de lange termijn hun uitvinding willen verkopen of licentiëren. Ook vertellen de 2 uitvinders openhartig over de aanloopkosten die ze hebben gemaakt om hun product rijp te maken voor productie.

Luisteren?

Deze en andere podcasts van Octrooicentrum Nederland zijn te vinden via de gebruikelijke podcastapps: