Blog: 6 trends rond internationaal digitaal netwerken | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Blog: 6 trends rond internationaal digitaal netwerken

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 12 januari 2021 | Gewijzigd op: 15 januari 2021

Zakendoen in het buitenland is in 2020 enorm veranderd. Zo is het nu in veel gevallen onmogelijk om fysiek af te reizen naar de landen waar uw productie plaatsvindt of distributeurs en andere zakenpartners zich bevinden. Digitaal netwerken is hiervoor in de plaats gekomen en is inmiddels onmisbaar.

Maar hoe doet u dat? En welke trends zijn daarbij ontstaan? We vroegen het aan Tjerk Opmeer, directeur Internationale Programma's bij RVO.

Infographic: 6 trends in internationaal digitaal netwerken

Overzicht

Trend 1: Digitale events

"Veel ondernemers komen (mede) via handelsmissies aan hun contacten in het buitenland. Maar hoe ontdek je nieuwe internationale markten als je daar niet naartoe kunt? De oplossing voor dit probleem zijn de talloze missies, vakbeurzen en webinars die intussen regelmatig virtueel georganiseerd worden, ook door RVO. Dat bleek leerproces. Essentieel daarbij zijn een goede technische ondersteuning en gebruiksvriendelijke digitale tools. Vooral break out-sessies in kleine groepjes en een eventfocus op maximaal 2 of 3 sectoren bieden tijdens virtuele events veel toegevoegde waarde. Hoe specifieker de doelgroep of het evenement, des te effectiever deze bleek te zijn voor deelnemers. 

Een virtuele missie kan een fysieke missie helaas niet helemaal vervangen. Om zaken te kunnen doen moet je vaak toch echt in het land zelf zijn, vooral als dat land buiten Europa ligt en persoonlijk contact er enorm belangrijk is. Ondernemers beschouwen een virtuele missie daarom vaak als een voorbereiding op een fysieke ontmoeting. 

Ook internationale vak- en handelsbeurzen hebben momenteel zo hun beperkingen. Bijvoorbeeld bij de presentatie van producten die niet kant-en-klaar opgestuurd kunnen worden vanuit Nederland, zoals gerechten. Ook daar zijn inmiddels oplossingen voor bedacht, zoals de inzet van lokale mensen voor preparatie van de gerechten die getoond en geproefd worden. De Nederlandse ondernemer is ondertussen via videoverbinding beschikbaar op de beursstand voor uitleg, vragen en netwerken."

Trend 2: Veilig videobellen

"Als er iets is dat we in het afgelopen jaar hebben geleerd, dan is het videobellen. Ook om internationaal te communiceren met handelspartners. Het was altijd al mogelijk, maar we deden het duidelijk niet in dezelfde mate als nu. Zo kun je inmiddels kiezen tussen tientallen apps. Niet al deze apps zijn echter even veilig, zo bleek. Bijvoorbeeld als het gaat om privacy, in de vorm van (gebrek aan) end-to-end dataversleuteling.

Als het gaat om veilig videobellen hebben we in 2020 dan ook een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Tegelijkertijd zit er aan veilig videobellen wel een prijskaartje. De goedkopere of gratis varianten zijn vaak minder GDPR-proof dan de duurdere varianten. Aan tools is er hoe dan ook zeker geen gebrek. Keuzestress ligt daarentegen wél op de loer."

Trend 3: Digitale matchmaking

"De reisbeperkingen rondom COVID-19 dwongen ondernemers tot meer creatieve oplossingen, ook als het gaat om digitale matchmaking. Het Enterprise Europe Network (EEN), opgezet door de Europese Commissie, ondersteunt mkb'ers daarbij. Hun databank zakenpartners bevat duizenden anonieme profielen van organisaties uit ruim 60 landen. Daar kun je laten weten dat je zoekt naar agenten, distributeurs of partners voor jouw productie, R&D of licentieovereenkomst. Je kunt eenvoudig een profiel laten opnemen, zodat jouw bedrijf of instelling wereldwijd onder de aandacht wordt gebracht.

Daarnaast is er het programma Partners for International Business (PIB), waarmee Nederlandse bedrijven in een publiek-private samenwerking hun internationale ambities kunnen realiseren. Ook dit programma is inmiddels digitaal vol op stoom. Tenslotte is er de nieuwe RVO-tool Zakenpartnersupport Op Maat. Hiermee worden de ondernemers stap-voor-stap meegenomen in hun zoektocht naar nieuwe internationale zakenpartners. Maatwerk en flexibiliteit staan daarbij centraal. Nu er reisbeperkingen zijn, helpen we hen met het inhuren van een lokale expert. Die kan ter plekke een netwerk opbouwen en contacten onderhouden in opdracht van de Nederlandse ondernemer."

Trend 4: Digitaal sparren

"Digitale communities om te sparren bestaan al lange tijd. Het gebruik ervan heeft echter wel een vlucht genomen sinds de pandemie persoonlijk contact in de weg stond. Heb je een ondernemersvraag, wil je feedback op je bedrijfsplan of wil je anderen adviseren over zakendoen in en buiten Nederland? Op online platform Higherlevel kan dit. Ondernemers komen er samen om elkaar naar een hoger plan te tillen. Dit platform is voor én door ondernemers, om met elkaar in gesprek te gaan en van elkaar te leren. Op die manier krijg je 24/7 gratis advies en ervaringsuitwisseling met ondernemers die jouw business begrijpen.

Soms is sparren met je zakenpartner op afstand minder makkelijk. Bijvoorbeeld wanneer je als bedrijf een partner of klant op afstand moet instrueren over seizoenswerk dat niet kan wachten. Dit was het geval bij agritech-bedrijf RMA. Het installeren van sensoren – het belangrijkste onderdeel van hun werk – moesten zij door een reisbeperking uit handen geven aan een lokale partner. Hiertoe maakte RMA een uitgebreide instructievideo voor de teler. Die heeft de sensoren daarna zelf geplaatst. Ondernemers zijn creatief in hun oplossingen."

"Social selling is een van de weinige verkoopmethoden die in de lift zitten. Dat komt extra goed uit in deze pandemie."

Trend 5: Social selling

"Nu fysieke klantbezoeken nauwelijks nog plaatsvinden, zijn social media terug in beeld als kansrijk verkoopkanaal. Cold calling, telemarketing en commerciële nieuwsbrieven zijn na invoering van de nieuwe privacywet (AVG) immers lastiger geworden. Social selling is een van de weinige verkoopmethoden die juist in de lift zitten. Dat komt extra goed uit in deze pandemie. Social selling en een standaard verkoopgesprek hebben uiteraard verschillen, maar ook genoeg overeenkomsten. 

Niet alleen verkopen, ook netwerken vindt sinds COVID-19 nóg meer dan normaal plaats via social media. LinkedIn-groepen kunnen je als ondernemer helpen om nieuwe netwerken aan te boren en je bestaande netwerken te verdiepen. Mocht je ook via Facebook of Instagram met zakenrelaties verbonden zijn, dan geeft dat de kans om op een ander niveau het contact te verdiepen."

Trend 6: Online presentatie

"Dichter bij elkaar in het nieuwe normaal, ook bij het geven van online presentaties. Online presenteren is door de coronapandemie eerder regel dan uitzondering. En dan heb ik het niet alleen over het een-op-een presenteren van jezelf, bijvoorbeeld via een videocall, maar ook over het geven van presentaties voor een groep. 

Dat laatste gaat digitaal duidelijk anders dan presenteren in een fysieke ruimte. Voor sommigen is online presenteren voor een groep een verschrikking, voor anderen betekent het juist het einde van hun podiumvrees. Bij een online presentatie gelden wel andere spelregels en aandachtspunten. Als je die goed toepast, kan het bereik ervan groter zijn dan bij een fysieke presentatie.

Eén ding is zeker: wanneer de pandemie voorbij is en we weer fysiek kunnen netwerken, hebben we ons ongetwijfeld een extra skills-set eigen gemaakt. Netwerken in hybride vorm, waarin het beste van beide werelden gecombineerd wordt, zou daarmee weleens een blijvertje kunnen zijn. Vooralsnog raad ik aan om je vooral in te schrijven voor een relevante handelsmissie en daar optimaal te netwerken met medeondernemers. Al is het maar om in de praktijk te ervaren hoe dat eraan toe gaat en te zien wat het je brengt."

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.