Blog: Dichter bij elkaar in het nieuwe normaal – ook bij het vinden van zakenpartners | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Blog: Dichter bij elkaar in het nieuwe normaal – ook bij het vinden van zakenpartners

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 28 december 2020 | Gewijzigd op: 28 januari 2021

Blog Pim Hollestelle 

"Mogen we werknemers naar Maleisië sturen voor een onderhoudsklus? En kunnen die dan nog terug naar Nederland komen?" Zomaar een vraag van een ondernemer die ik binnen kreeg dit jaar. Als adviseur in het Azië-team van RVO kreeg ik al snel te maken met de enorme gevolgen van het coronavirus voor Nederlandse bedrijven, ook als het gaat om netwerken en het vinden van nieuwe zakenpartners.

Overzicht

Vliegensvlug een corona-loket opzetten

Vliegensvlug werd een corona-loket opgezet voor ondernemers die te maken kregen met het virus. Dat virus verspreidde zich in eerste instantie vooral binnen Azië. Vragen die we binnen kregen waren dan ook vooral afkomstig van ondernemers die daar zakendoen. "Valt een beursbezoek in Japan onder een noodzakelijke reis?" En moet ik dan bij aankomst in quarantaine?" Heel legitieme vragen, die het netwerken er niet makkelijker of aantrekkelijker op maakten.

“De schrik zat er intussen goed in, ook bij ondernemers.”

Toen het virus dichterbij kwam en de impact ervan steeds voelbaarder werd, kregen ook de RVO-adviseurs voor andere regio’s te maken met vragen van ondernemers. Die vragen gingen lang niet altijd meer over internationaal zakendoen. De stroom vragen werd zó groot dat het door ons team niet meer bij te benen was. Voor algemene coronavragen konden ondernemers inmiddels bij de Rijksoverheid en het RIVM terecht. Natuurlijk bleven we ondernemers wel helpen met vragen over de impact van het virus op hun internationale activiteiten. De schrik zat er intussen goed in, ook bij ondernemers.

Onwennige start

Hoewel het virus zich inmiddels over de wereld had verspreid en ook Nederland in lockdown ging, werd corona nog altijd gezien als een Aziatisch virus. Dat wierp een schaduw op zakendoen in Azië in zijn geheel. Tegelijkertijd liggen er juist in Azië zakelijke kansen voor Nederlandse ondernemers. Landen als Zuid-Korea, die vanuit hun eerdere ervaringen met SARS en MERS goed voorbereid waren op een pandemie, wisten het virus grotendeels buiten de deur te houden. Ook in andere Aziatische landen, die als eerste rood waren gekleurd op de wereldkaart van het ministerie van Buitenlandse Zaken, kwam het dagelijks leven én het zakelijke verkeer relatief snel weer op gang.

“Hoewel persoonlijk contact de hoeksteen vormt van zakelijke relaties in Azië, is ook daar een inhaalslag gemaakt met videobellen en digitale netwerkevenementen”

Enigszins onwennig organiseerden we samen met het ambassadenetwerk in Azië een reeks webinars. Doel daarvan was ondernemers te informeren over de impact van het coronavirus op deze landen, maar ook over de kansen die er (nog altijd) liggen. Hoewel persoonlijk contact de hoeksteen vormt van zakelijke relaties in Azië, is ook daar een inhaalslag gemaakt met videobellen en digitale netwerkevenementen. Inmiddels vinden er steeds meer digitale handelsmissies en andere evenementen plaats waarin internationaal zakendoen centraal staat; ondernemers richten daarbij hun pijlen (ook) weer op Azië.

Optimisme

Een nieuwe tool die daarbij ondersteuning biedt, is ‘Zakenpartnersupport Op Maat’. Het ambassadenetwerk en RVO nemen de ondernemers daarin stap-voor-stap mee in hun zoektocht naar nieuwe internationale zakenpartners. Maatwerk en flexibiliteit staan daarbij centraal. Daarmee kunnen we optimaal inspringen op nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Met deze nieuwe tool helpen we ondernemers natuurlijk het liefst fysiek toegang te krijgen tot een nieuwe markt. Nu dat vanwege beperkingen rond corona vaak lastig is, biedt de tool ook alternatieve oplossingen.

“We adviseren ondernemers over digitale evenementen, waar je producten online kunt etaleren en direct in contact kunt komen met potentiële partners”

Zo adviseren we ondernemers over digitale evenementen waar zij hun producten online kunnen etaleren en direct in contact kunnen komen met een groot aantal potentiële partners. Als ondernemers niet zelf naar een land kunnen afreizen door afgekondigde reisbeperkingen, maken we het voor de ondernemer eenvoudiger om een lokale expert in te huren. Die kan ter plekke een netwerk opbouwen en contacten onderhouden in opdracht van de Nederlandse ondernemer.

Stroomversnelling

De digitale transformatie is vanwege het coronavirus in een stroomversnelling geraakt. Dit brengt landen gek genoeg dichter bij elkaar. Het biedt immers nieuwe mogelijkheden om op een simpele en snelle manier in contact te treden met buitenlandse zakenpartners. Fysieke grenzen zijn daarbij geen bottleneck. Uitgangspunt is de ambitie van de ondernemer. Met onze oplossingen moet hij voet aan de grond kunnen krijgen in zijn nieuwe markt, ondanks de coronacrisis. Wanneer dat lukt, geeft dat veel voldoening – ook voor mij als adviseur. Dat is immers waar je het voor doet.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.