Service menu right

Blog O2LAB: Hoe interesseren we meer jongeren en onderwijsprofessionals voor ondernemerschap?

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 12 februari 2020 | Gewijzigd op: 12 februari 2020
door Joris Schuurman, Adviseur Partner bij Youngworks
 

Op het gebied van ondernemerschap en ondernemendheid gebeurt al veel in het onderwijs. Veel wetenschappelijk onderzoek richt zich nu op de ontwikkeling van verschillende ondernemende competenties. Welke zijn belangrijk? En hoe ontwikkel je deze?

Tegelijkertijd weten we nog niet hoe jongeren en professionals in het onderwijs het thema ondernemerschap op dit moment beleven en wat hun motivaties zijn om hier meer mee te gaan doen.

Dat inzicht is nodig om een bredere groep jongeren aan te spreken. Adviesbureau Youngworks brengt dit voor O2LAB in kaart. De resultaten delen we vanaf april in een whitepaper en in workshops met iedereen die werkt aan ondernemerschap in het onderwijs.  

Triggers

Wat zijn beelden bij ondernemerschap, motivaties en drijfveren waar we jongeren op kunnen aanspreken? Iedereen heeft ideeën en beelden bij deze vraag ondernemerschap: sommige studenten zien ondernemer zijn misschien als dé manier om snel geld te verdienen - of gewoon niet voor een baas te hoeven werken.

Andere jongeren vinden dat als ze echt iets willen betekenen voor de wereld, ze dat vooral niet vanuit een groot bedrijf moeten doen. En tegelijkertijd is ondernemend zijn, zelf kansen creëren binnen een organisatie of vanuit je eigen onderneming, intrinsiek leuk om te doen: het maakt je studie en loopbaan interessanter en leuker.

Segmentatieonderzoek: verschillende groepen in kaart brengen

Los van deze eerste beelden, weten we niet hoe het zit. Op welke verschillende triggers kunnen we jongeren aanspreken, welke rol speelt het onderwijs en welke kansen zien jongeren voor hun opleiding? De opbrengst van dit drijfverenonderzoek is een segmentatiemodel waarbij we verschillende doelgroepen in kaart brengen, ieder met hun eigen set van beelden en drijfveren. Daarbij kijken we naar jongeren van het voortgezet onderwijs, mbo, hbo en universiteit. 

Een vergelijkbaar traject voerde YW uit op het gebied van bèta en techniek: in 2007 ontwikkelden we het BètaMentality-model dat in 2019 is geüpdatet naar Bèta&TechMentality. Naast intrinsiek gemotiveerde jongeren, bleken ook jongeren die carrière willen maken of iets willen beteken voor de samenleving kansrijk zijn voor de techniek.

Tegelijkertijd zijn veel jongeren onzeker of ze technische opleidingen wel aankunnen. Deze nieuwe potentiële doelgroepen moet je anders benaderen in communicatie/voorlichting, maar ook in het onderwijs om ze structureel aan een technische (studie)loopbaan te binden.   

En docenten dan?

Belangrijk zijn ook de professionals uit het onderwijs. Het is een uitdaging om in het onderwijs meer met ondernemerschap te gaan doen: er is geen harde doelstelling en vaak is het geen verplicht onderdeel van het curriculum. Los van enkele opleidingen die specifiek opleiden tot ondernemer, loopt ondernemerschap door alle vakken en domeinen heen. De vraag is dan ook niet alleen hoe jongeren het thema beleven, maar net zo belangrijk is waar het draagvlak zit bij docenten en welke rol zij nemen. Op welke verschillende motivaties kunnen we hen aanspreken?   

Over het traject

Youngworks is in januari 2020 gestart met het onderzoek en we zijn nu in gesprek met jonge ondernemers, experts uit praktijk en wetenschap, jongeren en docenten. Vanaf maart starten we met een groot kwantitatief onderzoek onder jongeren en docenten. In het voorjaar lanceren we de onderzoeksresultaten en delen we inzichten met iedereen die meer wil met ondernemerschap in het onderwijs.   

Doe mee!

Wilt u met uw onderwijsinstelling of klas meedoen met het onderzoek, door in de klas een korte vragenlijst in te vullen? Stuur een e-mail naar joris@youngworks.nl en we houden u op de hoogte.

Meer weten over Ondernemen in het onderwijs en O2LAB?