Blog: Online presenteren: verschrikking of verfrissing? | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Blog: Online presenteren: verschrikking of verfrissing?

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 15 januari 2021 | Gewijzigd op: 15 januari 2021

Door Ania Pasman, Senior Communicatieadviseur bij RVO

Online presenteren is door de coronapandemie eerder regel dan uitzondering. En dan heb ik het niet alleen over het een-op-een presenteren van jezelf, bijvoorbeeld via een videocall, maar ook over het geven van een groepspresentatie.

Dat laatste gaat digitaal duidelijk anders dan presenteren in een fysieke ruimte. Hierbij gelden dan ook andere spelregels en aandachtspunten. Pas je die goed toe, dan kan het bereik en de impact ervan weleens groter zijn dan bij een 'old school'-presentatie in een fysieke ruimte. 

Overzicht

Andere skills-set nodig

Voor sommigen is online presenteren voor een groep een verschrikking. Spreken tegen een scherm met toehoorders in een 'Netflix-houding', zonder dat je de fysieke reactie van je publiek ziet: het klinkt ook niet erg aantrekkelijk. Voor anderen betekent online presenteren juist het einde van hun podiumvrees. Het is voor hen gemakkelijker om vanuit de luie stoel tegen een laptop te praten dan op een podium te staan, voor een volle zaal en een publiek met betekenisvolle blikken. 

Hoe het ook zij: je hebt een andere skills-set nodig en zult moeten anticiperen om een presentatie op een beeldscherm net zo boeiend te maken als in een zaal. Je hebt nu eenmaal te maken met een beperkte bewegingsruimte en met microfoons die op 'mute' staan (waardoor interactie nihil is). Maar ook met techniek die niet altijd functioneert en een energieniveau bij je publiek dat soms niet optimaal is. 

Lastige uitdagingen

Daarnaast is het überhaupt de vraag wat je publiek denkt, want oogcontact is er niet. Je publiek 'lezen' is daardoor bijna onmogelijk. Zodoende is het lastig in te schatten hoe een presentatie geland is na afloop. Een grapje maken valt ook vaak verkeerd. Dit kun je dus maar beter vermijden, wat de presentatie er niet luchtiger op maakt. Al met al best een lastige combinatie uitdagingen.

Het goede nieuws is dat je met toepassing van de juiste tips alsnog heel veel winst kunt boeken met een online presentatie. Zo kan deze opgenomen en naderhand verspreid worden, waarmee het bereik ervan groter kan zijn dan bij een fysieke presentatie. Wat wellicht weer tot nieuwe presentaties leidt, en hoe dan ook tot een verdere verspreiding van jouw boodschap.

Stel je publiek centraal

Bij een online presentatie geldt hoe dan ook dat je je publiek extra goed moet betrekken. In tegenstelling tot een fysieke presentatie - waar een presentator misschien wel de belangrijkste persoon is - is bij een online presentatie juist je publiek het allerbelangrijkst. Stel je hen niet centraal, dan checken ze uit. Uit een zaal waren ze waarschijnlijk nooit zo snel weggelopen. 

Je houdt je online publiek geboeid door je presentatie persoonlijk te maken en door verbinding en interactie te zoeken. Vraag het publiek daarom naar zijn verwachtingen, laat het vragen stellen via de chat. Houd je presentatie daarnaast kort en krachtig. Gebruik vooral véél slides, met weinig tekst erop. Het wordt bij een online presentatie namelijk al snel saai om een paar minuten naar dezelfde slide te kijken. 

Zoek verbinding en interactie

Zet daarnaast altijd je camera aan, zodat het publiek jou kan zien. Zorg voor goed licht en oogcontact – en kijk dus niet naar het scherm maar naar de camera die erboven zit. Vermijd kleding met streepjes of ruitjes; dat gaat 'dansen'. Regel daarnaast dat je een kwartier van tevoren online bent en bezoekers welkom heet. Daarmee creëer je verbinding en vertrouwen, wat de kans groter maakt dat deelnemers vragen zullen stellen tijdens de presentatie. 

Om indutten te voorkomen, kan het goed zijn om je presentatie op te knippen in blokken en na elk blok een inspirerende vraag aan je publiek te stellen. Niet om hun kennis te testen, maar om echte interactie en verbinding tot stand te brengen. Breng tenslotte variatie aan in je intonatie, zodat je zelf enthousiast overkomt. Door met deze elementen te spelen, krijg je waarschijnlijk zelf meer vertrouwen als online presentator. En daarmee is de kans weer groter dat je een succesvolle online presentatie neerzet.

Bekijk de themapagina internationaal digitaal netwerken voor meer artikelen over digitaal netwerken. Daarop vind je onder andere een artikel met de belangrijkste trends op dat gebied. Online presenteren is er daar één van.

 

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.