De waarde van goed ondernemerschapsonderwijs in coronatijd | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

De waarde van goed ondernemerschapsonderwijs in coronatijd

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 7 december 2020 | Gewijzigd op: 08 december 2020

Ondernemende vaardigheden zijn aan te leren en lijken ook bij te dragen aan de latere kansen op de arbeidsmarkt. Maar er is meer verbetering nodig tussen wat in het ondernemerschapsonderwijs wordt geleerd en waar de arbeidsmarkt om vraagt. Dat zijn een paar conclusies uit een peilingsonderzoek naar de waarde van ondernemende vaardigheden en goed ondernemerschapsonderwijs in coronatijd.

Met de negatieve effecten van corona op het vinden en behouden van werk, is het nu bij uitstek tijd voor de vraag ‘Wat zijn factoren die bijdragen aan minder kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt en wat is daarbij de meerwaarde van het leren van ondernemende vaardigheden’?

Het onderzoek is gedaan door onderzoeksbureau SEOR in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De focus binnen het onderzoek lag op het middelbaar beroepsonderwijs. Het peilingsonderzoek is een onderdeel van het programma O2LAB, dat een ondernemende houding en zelfstandig ondernemerschap stimuleert via het onderwijs.

Enkele conclusies uit het volledige onderzoeksrapport zijn:

  • via ondernemerschapsonderwijs zijn ondernemende vaardigheden aan te leren en dat lijkt ook bij te dragen aan de latere kansen op de arbeidsmarkt;
  • er is nog meer verbetering nodig tussen wat er in het ondernemerschapsonderwijs wordt geleerd en wat er wordt gevraagd op de arbeidsmarkt; 
  • ‘crisisbestendige vaardigheden' zoals omgaan met onzekerheid en doorzettingsvermogen verdienen nog meer nadruk;
  • het delen van kennis binnen scholen en tussen scholen op dit gebied kan beter.

Waarom mbo?

Het mbo is bij uitstek de plek om ondernemend gedrag te ontwikkelen. In het mbo zijn verschillende soorten ondernemerschapsopleidingen, meestal gericht op de voorbereiding van zelfstandig ondernemerschap maar ook om ondernemend gedrag aan te leren. 

Onderzoeksgroep

Het peilingsonderzoek is gehouden onder afgestudeerden die ondernemerschapsopleidingen hebben afgerond in 2018 en 2019 en die sinds kort op de arbeidsmarkt actief zijn of verder zijn gaan studeren. Ook studenten die in dezelfde periode een ondernemerschapsmodule hebben gevolgd zijn bevraagd, evenals coaches en begeleiders. 

Meer weten?

  • Lees het volledige onderzoeksrapport
  • Of lees het blog van Fabian Dekker op de online community van O2LAB. Dekker is senior onderzoeker bij SEOR en voerde het peilingsonderzoek samen met een aantal collega’s uit. Heeft u vragen over of opmerkingen op de blog? U kunt zich binnen een paar minuten registreren en meedoen in de discussie.  

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.