Minder overlast verlichting door radarsysteem bij windturbines

Meer artikelen
vliegtuig in de lucht van onderaf

Gepubliceerd op: 2 november 2018 | Gewijzigd op: 2 november 2018

Luchtvaartverlichting op windturbines kan voor overlast zorgen bij omwonenden of een verstorende effect hebben op omliggende natuurgebieden. Een radardetectiesysteem biedt een veilige en duurzame oplossing blijkt uit onderzoek. Verlichting gaat alleen aan als een vliegtuig op het windpark afkoerst.

Windturbines met een tiphoogte van 150 meter of meer moeten in Nederland luchtvaartverlichting hebben. Een radardetectiesysteem is vooral een oplossing voor grotere windparken. Pondera Consult onderzocht dit samen met NLR en TNO. Dat gebeurde in opdracht van de provincies Groningen en Zeeland, Windpark Krammer en RVO.nl.

Pilot verlichting

Een pilot onderzocht de mogelijkheden van een radarsysteem voor luchtvaartverlichting. De pilot bestond uit twee onderdelen, een vliegtest en een bedrijfsinstellingentest. Tijdens de vliegtest vloog een vliegtuig via 8 verschillende routes langs het radardetectiesysteem. Voor en tijdens de vliegtest werd de radar onderworpen aan een uitgebreide uitvoeringstest.

Resultaten positief

De resultaten van de pilot waren positief. Het radarsysteem zorgt naast veiligheid van de luchtvaart ook voor minder brandtijd van de verlichting. Deze systemen zijn nu nog niet toegestaan in Nederland, omdat er geen regels voor zijn. De komende maanden wordt er bekeken hoe de regels moeten worden aangepast. Door dat de kosten voor deze oplossing vrij hoog zijn zal dit waarschijnlijk alleen voor grote windparken een oplossing kunnen bieden.

Meer weten?

Rapportage Pilot Radardetectiesystemen luchtvaartverlichting (pdf)

Service menu right