Octrooiblog: Chocolade-hazelnootpasta, binnenkort ook erfgoed?

Meer artikelen
Nutellaverpakkingen

Gepubliceerd op: 3 februari 2017 | Gewijzigd op: 3 februari 2017

Op 5 februari is het Wereld Nutelladag! Niet slecht voor een potje broodbeleg. Bijna overal ter wereld te koop, en al meer dan 50 jaar in ongewijzigde vorm. Ook dat is een hele prestatie voor een chocolade-hazelnootsmeersel. Wat is het geheim?

Michele Ferrero, de man achter Nutella, had een paar heel goede ideeën die het intussen erg lang volhouden. Nadat hij de koekjesfabriek van zijn ouders had overgenomen, kwam hij in 1956 met MonChéri, een kersenbonbon die nog altijd goed verkoopt. In 1969 volgden de frisseademsnoepjes TicTac en in 1974 KinderSurprise, chocolade-eieren met een speeltje erin. En in 1964 dus Nutella. Daarvan wordt nu jaarlijks maar liefst 250.000 ton verkocht, in 75 landen. De Nutella Facebookpagina heeft inmiddels meer dan 30 miljoen volgers.

Het succes van de chocolade-hazelnootpasta begint met de smaak: Ferrero bedacht een recept dat de hele wereld onweerstaanbaar lekker vindt. Wat dunner dan de meeste andere chocoladepasta’s en met meer gemalen hazelnoten. Wat het recept precies is, houdt Ferrero geheim. Hij had er octrooi op kunnen aanvragen, maar daarmee geeft hij ook de concurrent een kijkje in de keuken. Met kleine wijzigingen kan die het ongestraft op de markt brengen. Bovendien vervalt een octrooi na maximaal 20 jaar en dan mag iedereen het namaken. Daarom zijn merken en modelbescherming voor voedingswaren vaak belangrijker.

Nadat Nutella in 1965 zijn karakteristieke verpakking kreeg, de welbekende ovale glazen pot met een wit deksel, is er eigenlijk niets meer aan veranderd. Net als de andere producten van Ferrero werd het zo een onderdeel van ons dagelijks leven. Ingeburgerde artikelen die vertrouwen uitstralen. Of de vorm van de verpakking wel of niet is geregistreerd als beschermd model, namaak is niet toegestaan, alleen al doordat die vorm is ingeburgerd. Natuurlijk zijn het merk Nutella en het beeldmerk goed beschermd.

Toch beschermt Ferrero ook veel met octrooien. Alleen al op verpakkingen heeft het bedrijf zo'n 320 publicaties op zijn naam staan. Bijvoorbeeld op het sluitmechanisme van het bekende TicTacdoosje. Zoiets is niet geheim te houden, want iedereen ziet hoe het werkt. Daarnaast zijn er op naam van Ferrero SpA nog ruim 800 publicaties te vinden in octrooidatabank Espacenet, vooral op het gebied van bereiden, bewaren enzovoort.

Terwijl de 'oude' producten nog uitstekend lopen, overleden de laatste jaren hun bedenkers. De oude garde heeft plaatsgemaakt voor opvolgers. Of hun ideeën ook weer klassiekers worden, weten we over 50 jaar.

Meer weten?

Bezig met de ontwikkeling van een nieuw technisch product of nieuwe techniek? Wat doe je: afkijken, beschermen, delen, geheimhouden...? Volg de gratis workshop 'De basis van Intellectueel Eigendom' en leer in één middag hoe je je technische innovatieproces efficiënter en beter kunt maken door intellectueel eigendom (IE) te gebruiken als bescherming én als informatiebron.

Meer octrooiblogs lezen? Bekijk het overzicht.

 

Service menu right