Octrooiblog: Een elektrisch tandje erbij | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Octrooiblog: Een elektrisch tandje erbij

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 12 augustus 2021 | Gewijzigd op: 16 augustus 2021

Na de Tour de France en de Olympische spelen mogen de fans van wielrennen zich nog verlekkeren aan de ronde van Spanje, de Vuelta. Naast de sportprestaties en de prachtige landschappen is het ook altijd leuk om te zien welke innovaties nu weer hun intrede doen.

Zo is in korte tijd het elektrisch schakelen heel normaal geworden. Dat werkt zo: in iedere remgreep zitten twee tiptoetsen. Die sturen door een kleine accu gevoede elektromotortjes in de versnellingen aan. Er zijn dus geen versnellingskabels meer nodig. En dat is maar goed ook. Want als je verkeerd schakelt, kan dat je de gele trui kosten! Andy Schleck weet er alle van, het overkwam hem in 2010 in de 15e etappe.

De opkomst van het elektisch schakelen

De eerste octrooien over elektrisch schakelen zijn rond 1998 aangevraagd door het Franse Mavic. Zij brachten dit nieuwtje onder de merknaam ‘Zap’ op de markt. Het systeem had toen nog wat kinderziektes, maar de innovatie voldeed kennelijk toch aan een behoefte. Want ook fabrikanten van ‘fietsgroepen’ als Shimano, Campagnolo en SRAM stortten zich op het elektrisch schakelen. Zij bekeken de kinderziektes en de behoeftes van de wielrenners stap voor stap om tot een precies en betrouwbaar systeem te komen. De nieuwste octrooiaanvragen gaan bijvoorbeeld over draadloze systemen en over een manier om de bediening van het rem- en versnellingssyteem te integreren.

Jagen op verbetering

Op dit moment zijn er al ruim 8.500 octrooipublicaties op dit onderwerp! Niet zo gek, want er is een grote strijd tussen leveranciers gaande om een betaalbaar systeem te produceren. Ze weten dat diegene die een efficiënt, betrouwbaar én betaalbaar systeem weet te creëren, de marktleider zal worden.

Shimano nummer 1 in het klassement

Een blik in de octrooidatabank laat zien dat Shimano op dit moment kampioen octrooipublicaties is. Zij hebben maar liefst 5 keer zoveel octrooiaanvragen op hun naam als de nummer 2, Campagnolo. Daarnaast zie je een behoorlijk toenemende trend in aantallen octrooiaanvragen van SRAM op dit vlak. De hoeveelheid octrooien zegt lang niet alles over de kwaliteit van de uitvindingen, maar wel over de R&D-inspanningen van de leveranciers.

Andy Schleck heeft niet veel meer aan al deze innovaties. Hopelijk helpt het 'onze' Wout Poels en Steven Kruijswijk wel tijdens het hardmaken van de koers.

Meer weten?

Welke trends zijn er op het vlak van jouw uitvinding of vakgebied? Octrooicentrum Nederland kan je helpen om dat zelf uit te zoeken.

Meer octrooiblogs lezen? Bekijk het overzicht.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.