Service menu right

Octrooiblog: Futuristisch fietsen

Meer artikelen
Een fiets in een veld
Gepubliceerd op: 23 augustus 2019 | Gewijzigd op: 23 augustus 2019

"There are nine-million bicycles in Beijing", zong Katie Melua in 2005. En of dat aantal nou klopt of niet, die fietsen moeten allemaal de lucht in, als het aan de Chinese overheid ligt. Luchtfietserij? Niks ervan. Neem maar eens een kijkje in de toekomst met deze futuristische fiets-octrooien.

Veel plek voor fietspaden is er niet, in Beijing. Althans, niet op straatniveau. En dus bouwt een Chinees architectenbureau een 7 kilometer lange fietssnelweg op zo’n 6 meter hoogte. Leuk bedacht, maar hoe krijg je de gebruikers letterlijk op het goede pad? Met een fietstransportband uit Lisserbroek: de VeloComfort. Deze uitvinding van ingenieursbedrijf Lo Minck Systemen helpt fietsers om het hoogteverschil te overbruggen (bekijk octrooi EP2886737). De transportband is een lopende (tandriem)band in een borstelgoot die zo’n 1.000 fietsen per uur soepeltjes omhoog en zachtjes omlaag begeleidt.

Octrooitekening fietstransportband

Octrooitekeningen van fietstransportband

Met handen en voeten

Over makkelijk vooruitkomen gesproken: waarom zou je je fiets alleen met je benen voortbewegen? Je armen kunnen tenslotte ook best een handje helpen! Dat is precies de gedachte achter de Twicycle. Origineel idee? Niet echt. Op 27 maart 1900 kreeg de Amerikaan J.D. Atkinson al octrooi op een fiets met voet- en hand-aandrijving (bekijk octrooi US646161). Er zijn inmiddels ruim 1.200 octrooien op dubbel aangedreven fietsen.
Twee twicycles
Links het octrooi uit 1900, rechts de Twicycle

Stiekem soepel doortrappen

En voor iedereen die wél graag een elektrisch duwtje in de rug wil tijdens het fietsen maar daar níet openlijk voor wil uitkomen, zijn er e-bikes met een verborgen motortje en batterijen in het frame. Grote bekendheid kregen ze tijdens het WK veldrijden uit 2016 – en de daaropvolgende diskwalificatie van een Nederlandse deelnemer. Ook deze innovatie is trouwens niet echt nieuw. Al in 1979 kreeg de Franse ingenieur André Gouzy er octrooi op (bekijk octrooi FR2456658). In een filmpje legt Gouzy uit dat zijn uitvinding natuurlijk niet is bedoeld voor wielrenners om de boel te flessen, maar voor hartpatiënten en vrouwen die hun man willen bijhouden.  
Videostill uit filmpje over verborgen fietsmotor
Onder het zadel zit de nodige techniek verborgen (videostill van Youtube)

Benieuwd wat er op uw vakgebied gebeurt?

Wilt u op de hoogte blijven van de who’s who in uw vakgebied? Meld u dan aan voor de octrooi-signaleringsservice van Octrooicentrum Nederland. Met deze attendering via RSS bent u altijd op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen in uw vakgebied. En u weet meteen waar uw concurrenten aan werken.