Octrooiblog: Google Glass door de bril van intellectueel eigendom | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Octrooiblog: Google Glass door de bril van intellectueel eigendom

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 29 september 2016 | Gewijzigd op: 02 december 2016

De Dag van de Innovatie op 29 september stond in het teken van digitalisering. Maar hoe kan je digitale innovaties beschermen? Neem bijvoorbeeld Google Glass. Natuurlijk zijn daar octrooien op aangevraagd.

Maar er zijn meer beschermingsvormen voor dit soort digitale uitvindingen. Niet alleen kan de ‘virtual reality’ bril zelf beschermd worden, maar ook een aantal zaken er omheen.

Octrooi en bedrijfsgeheim

Hoewel het commerciële succes van Google Glass tot nu toe beperkt is gebleven, blijven de technische ontwikkelingen doorgaan. Dit blijkt ook uit de recente octrooiaanvragen voor uitvindingen op dit gebied. Naast Google zijn er diverse grote partijen, zoals Samsung en Microsoft, die werken aan ‘virtual reality’ brillen. Reken maar dat ze bedrijfsgeheimen hebben en veel aan geheimhouding doen!

Merkenrecht, modelrecht, auteursrecht

Google heeft merkenrecht aangevraagd op de naam ‘Google Glass’. Google wilde ook merkenrecht op ‘Glass’, maar dat was niet zo eenvoudig. Voor het ontwerp of uiterlijk van de bril is er het modelrecht. Dit uiterlijk moet dan nieuw zijn en een eigen karakter hebben door bijvoorbeeld de vorm, kleur en materiaalgebruik. Originele creaties zijn vaak automatisch beschermd met auteursrecht. De broncode van de software voor de bril valt hieronder, maar bijvoorbeeld ook creatieve ontwerpen voor de ‘virtual reality’ omgeving.

Databankenrecht

Stel dat je dankzij de ‘virtual reality’-bril data over kijkgedrag vastlegt in een kostbare databank. Wil je je kunnen beroepen op het databankenrecht, dan moet je kunnen aantonen dat je flink hebt geïnvesteerd in de bouw van de databank.

Meer weten?

Meer octrooiblogs lezen? Bekijk het overzicht.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.