Octrooiblog: Het wiel opnieuw uitgevonden? Gefeliciteerd!

Meer artikelen

Het wiel opnieuw uitvinden is een populaire bezigheid. En dat is maar goed ook. Want er valt nog steeds heel wat aan te verbeteren. Niet gek dus dat er wereldwijd al meer dan een half miljoen octrooien zijn verleend op wielen en banden!

Als het wiel niet opnieuw zou zijn uitgevonden, zaten we nu nog met massief houten schijven uit de steentijd opgescheept. Ze waren loodzwaar en al snel begon men het gewicht van het wiel te verminderen door er gleuven in te maken.

De tweede innovatie stamt uit de bronstijd, toen de spaken werden uitgevonden. De derde grote omwenteling kwam in de 19e eeuw met de uitvinding van de luchtbanden, die het rijcomfort aanzienlijk verbeterden.

Luchtband van Dunlop

De Schot Robert Thomson vroeg als eerste octrooi aan op de luchtband, in 1844 (bekijk het octrooi). Deze luchtband was bedoeld voor koetsen. Helaas was rubber in die tijd onbetaalbaar, zodat Thomsons luchtband geen commercieel succes werd en in de vergetelheid raakte.

Onbekend met Thomsons uitvinding vond een andere Schot, John Dunlop, ruim 40 jaar later opnieuw de luchtband uit. Hij kreeg er aanvankelijk octrooi op, maar verloor dat na een paar jaar al weer toen dat van Thompson werd teruggevonden (bekijk het octrooi). Desondanks werd Dunlop’s luchtband wel een succes door de groeiende populariteit van de fiets, een relatief nieuw voertuig op dat moment. Dunlop richtte in 1891 een bedrijf op voor de massaproductie van fietsbanden.

Octrooitekeningen wielen
Links de octrooitekening van Dunlop (1891), rechts van Softwheel (2016)

Het wiel van de 21e eeuw

Uit octrooidatabank Espacenet blijkt dat het wiel nog lang niet ‘af’ is. In december 2016 vroeg het Israëlische Softwheel octrooi aan op een wiel met een intern veersysteem (Bekijk het octrooi US2017087932). Het wiel is in eerste instantie bedoeld voor rolstoelen en fietsen, maar (in iets andere vorm) ook voor auto’s. Op de octrooitekening (hierboven rechts) zijn 3 steunonderdelen getekend (‘40’) die zijn voorzien van spiraal- of gasveren. Deze steunonderdelen veranderen in lengte als het wiel over een hobbel gaat en vangen zo de klap op.

Uitvinding gedaan – wat nu?

Een belangrijke vraag bij het uitvinden is of een idee wel nieuw is. Maar ‘nieuw’ is nog geen garantie voor succes. Lees meer over waaraan je allemaal moet denken tijdens het innovatieproces.

Meer octrooiblogs lezen? Bekijk het overzicht.

Service menu right