Service menu right

Octrooiblog: Kijkje in keuken van concurrent: met octrooien kan (en mag) het

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 5 november 2020 | Gewijzigd op: 12 november 2020

Als je onze blogs vaker leest dan weet je: bij Octrooicentrum Nederland zijn we gék van octrooien. Dat is niet gek. Je kunt namelijk hartstikke veel informatie uit octrooien halen. Technische informatie die enorm waardevol is tijdens een R&D-traject. Maar octrooien zitten ook tjokvol marktinformatie. Sterker nog: via octrooidatabanken kun je volkomen legaal en ongestraft spieken bij je concurrent. Kijk maar mee.

Probeer je even voor te stellen dat je producent van snowboards bent. Je merkt dat je concurrent, Lib-tech, het goed doet op de markt en dus ben je héél nieuwsgierig met welke vernieuwingen zij misschien gaan komen. Via octrooien kom je daarachter. Wij laten je – stap voor stap – zien hoe dat in z’n werk gaat.

Hoe heet de concurrent?

Een van de bekendste octrooiverzamelplaatsen is octrooidatabank Espacenet. In die databank zitten nu zo’n 120 miljoen octrooipublicaties. Het mooie van octrooipublicaties is dat de aanvrager, een bedrijf of persoon, als ‘applicant’ (aanvrager) op het document staat vermeld. We beginnen in Espacenet daarom met zoeken op Lib-Tech als applicant. Voor de volledigheid nemen we wat spellingsvarianten mee: lib-tech, lib tech, libtech en lib technologies. Helaas. 0 resultaten.

Kan het zijn dat ze een andere naam hebben?

Maar zo snel is Lib-Tech niet van ons af. Lang leve het internet. Wikipedia laat zien dat Lib-Tech een dochteronderneming is van Mervin Manufacturing. Voor we verdergaan: niet elk bedrijf heeft een Wiki-pagina. Je kunt ook gebruikmaken van andere bronnen om achter namen van moederbedrijven te komen, zoals een bedrijfswebsite. Soms ken je misschien al een octrooipublicatie van de concurrent. Gebruik dan de aanvrager die daarop staat vermeld als startpunt.
Een andere slimme manier is om gebruik te maken van de merkendatabase TM-View. Als Lib-Tech een geregistreerd merk is, dan kunnen we achterhalen wie dat merk heeft aangevraagd. En na een korte zoekopdracht in TM-View zien we ook hier: Mervin Manufacturing heeft het merk Lib-Tech gedeponeerd.

screenshot TM view

Screenshot van merkendatabase TM-View die laat zien dat Mervin Manufacturing het merk Lib-Tech heeft gedeponeerd.

Wie werken er bij je concurrent?

Bovenstaande opties bieden niet altijd uitkomst. Een laatste strohalm is om te onderzoeken wie de uitvindingen bij de concurrent doet. Dat kan bijvoorbeeld één van de oprichters zijn, of iemand van de R&D-afdeling. Het vereist wat speuren, maar de bedrijfswebsite, LinkedIn of Wikipedia zijn een goed startpunt. Vaak zijn er ook wel artikelen te vinden. Wij googelen nu op "founder lib tech" en we komen op een pagina waarop staat dat Mike Olson en Pete Saari de oprichters zijn. Kunnen we vast wat mee, want op de voorkant van een octrooipublicatie staan ook de uitvinders (‘inventors’).

En wat doet je concurrent nu?

We hebben nu dus de aanvrager (Mervin Manufacturing) en 2 uitvinders (Mike Olson en Pete Saari) waar we op kunnen zoeken. Met deze zoekopdrachten krijgen we in Espacenet 4 resultaten. 1 publicatie heeft toevallig ook een Olson en Saari als aanvrager, maar blijkt irrelevant. Als je veel irrelevante resultaten hebt kun je de zoekopdracht verfijnen, door bijvoorbeeld voornamen mee te nemen. Houd dan wel rekening met varianten in voornamen (Pete of Peter, Mike of Michael).
2 aanvragen zijn wel gerelateerd maar ook al wat ouder. Wél interessant zijn een recente publicatie voor het bevestigen van de bindingen, en een publicatie die een nieuwe rand van snowboards en ski’s beschrijft. Het kan natuurlijk zijn dat dit ondertussen al op de markt is, of dat je het al wist. Maar in het kader van het voorbeeld zeggen we hier: Potverdriedubbeltjes! Dát is interessante technologie, dáár moeten we rekening mee houden!

Is deze informatie nu écht zo nuttig?

Dat is een goede vraag. In een transparante markt is de meerwaarde van de informatie die we net vonden, beperkt. Hetzelfde geldt als octrooien in een bepaalde markt nauwelijks een rol spelen. Daarnaast weet je nooit 100% zeker of je de juiste namen en combinatie daarvan in je zoekopdracht hebt gebruikt. Soms zijn de bedrijfsstructuren heel complex, is de aanvraag gedaan op naam van een losse bv of verkreeg het bedrijf de technologie via licenties. Dan heb je niets aan de naam van je concurrent. En een publicatie van een octrooiaanvraag volgt pas na 18 maanden. De laatste anderhalf jaar zijn dus hoe dan ook onzichtbaar.
Maar toch, een keertje zoeken kan geen kwaad. En al zit je in een technologisch innovatief vakgebied met een flink aantal concurrenten, dan is het enorm waardevol om een beeld te krijgen van de concurrerende intellectueel eigendom-portfolio’s. Sterker nog, in zo’n situatie raden we je aan om zogeheten octrooi-alerts in te stellen en zo updates te krijgen bij publicatie van octrooiaanvragen van de concurrentie. 

Concurrent of partner – aan jouw de keus

We hebben het de hele tijd over concurrenten. Maar eigenlijk beschrijven we hier een manier hoe je R&D-ontwikkelingen monitort die voor jouw relevant zijn. Je kunt daar dan – defensief – op reageren. Maar je kunt de informatie die je tijdens het zoeken vindt ook proactief gebruiken. Soms is een ‘concurrent’ bezig met iets waarvan je weet dat uw technologie daar complementair aan is. In dat geval zijn er misschien mogelijkheden om van die concurrent een partner te maken.

Meer weten over octrooien en concurrentie?

Wil je meer uit octrooien halen? Lees hoe wij je kunnen ondersteunen bij het zoeken in octrooien

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.