Service menu right

Octrooiblog: Schaamteloos vliegen op waterstof

Meer artikelen
Gepubliceerd op: 15 november 2019 | Gewijzigd op: 18 november 2019

Goed nieuws voor mensen die last hebben van vliegschaamte. De grote vliegtuigbouwers werken aan een nieuwe generatie groene vliegtuigen. De kerosine van de toekomst heet waterstof. Toch duurt het nog wel even voor het waterstofvliegtuig aan de gate staat. Want waar laat je de veel grotere brandstoftanks?

Waterstof is duurzaam te produceren met behulp van wind- of zonne-energie. Een vliegtuig dat vliegt op waterstof stoot geen CO2 uit. Een ander voordeel van vliegen op waterstof is dat 0,36 kilogram waterstof evenveel energie levert als 1 kilogram kerosine. Een nadeel is dat vloeibare waterstof 4 keer zoveel volume inneemt als kerosine met dezelfde energie-inhoud. In een waterstofvliegtuig moet dus plaats zijn voor een grote brandstoftank. 2 voorbeelden uit de octrooiliteratuur laten zien hoe vliegtuigbouwers hiermee om kunnen gaan.

Ringvormige tank

Boeing heeft octrooi uit 2008 op een ringvormige tank (nummer 502 in de figuur) in een 'blended wing body'-vliegtuig. Zo kan er voldoende waterstof mee in een vliegtuig met een aerodynamische vorm. Er blijft genoeg ruimte over voor passagiers, die letterlijk omringd zijn door de waterstoftank.

Octrooitekening van Boeing van een waterstofvliegtuig.

Supersonisch

Airbus heeft een patent  uit 2011 op een vliegtuig op waterstof dat kan vliegen met een snelheid die tweemaal zo hoog is als die van de Concorde, namelijk Mach 4, en een kruishoogte die minstens 20 km hoger ligt dan die van een conventioneel commercieel vliegtuig. In de cabine (P) voorin het vliegtuig is plaats voor 20 passagiers. De waterstoftank is in de figuur aangegeven met Rv en heeft meer plaats nodig dan de passagiers. Het motorsysteem omvat voor lagere snelheden turbojets (TB1,2), die in de romp in te trekken zijn als de snelheid van het vliegtuig de geluidssnelheid nadert. Voor hoge snelheden zijn ramjets (stuwstraalmotoren) aan de vleugels en een raketmotor (Mf) achterin de romp ingebouwd.

Octrooitekening van Airbus van een waterstofvliegtuig.


De tekening hieronder laat de baan van het supersonische vliegtuig zien vanaf het moment van opstijgen (p1) tot de kruishoogte van 30-35 km. Het deel waar het vliegtuig bijna verticaal omhoog gaat (p3-p5), op maximaal vermogen van de raketmotor, is vast spectaculair voor de passagiers!

Tekening van Airbus van de vliegbaan van een waterstofvliegtuig.

Meer waterstof-octrooien

Alle octrooien zijn voorzien van één of meer classificatiecodes om ze gemakkelijker vindbaar te maken. Zo vind je in octrooiklasse Y02E60/36 octrooien uit de hele wereld over de duurzame productie van waterstof, en in octrooiklasse Y02T90/40 toepassingen van waterstoftechnologie in transport over weg, water en door de lucht.

Lees meer over zelf zoeken in de octrooidatabanken.

Duurzaam ondernemen met waterstof

Duurzaam opgewekte waterstof kan een bijdrage leveren aan de realisatie van de klimaatdoelen. Lees meer over duurzaam ondernemen met waterstof.