Rijksbijdrage elektrische laadpalen voor 250 gemeenten

Meer artikelen
Elektrisch rijden

Gepubliceerd op: 13 september 2018 | Gewijzigd op: 13 september 2018

Ruim 250 gemeenten maakten gebruik van de Rijksbijdrage laadinfrastructuur. In 10 gecombineerde aanvragen is voor 8.847 laadpalen een rijksbijdrage gevraagd.

Meer dan 5.000 laadpalen zijn er volgens planning geplaatst. De overige laadpalen volgen snel. Bij de start van de regeling waren er slechts 6.000 publieke laadpunten in heel Nederland. Bij de sluiting - medio 2018 - zijn er ongeveer 17.500 publieke laadpunten.

Green Deal

Een goede laadinfrastructuur is nodig voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto. Daarom is in 2015 de Green Deal 'Openbaar toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer' gesloten. Onderdeel hiervan was de Rijksbijdrage laadinfrastructuur voor elektrische auto's.

Gedeelde financiering

De rijksbijdrage was beschikbaar voor alle gemeenten, provincies of regionale samenwerkingsverbanden. Ze moesten zelf een deel financieren. Ook een voorwaarde was dat private partijen een deel voor hun rekening namen.

Meer weten?

Rijksbijdrage laadinfrastructuur voor elektrische auto's

Service menu right