‘Ik heb veel gehad aan de connecties van de ambassade’

Meer artikelen

Esther van Diepen, oprichtster van Mom in Balance, voerde vorig jaar gesprekken over uitbreiding naar Tokyo. Toen viel haar oog op de aankondiging van een missie naar Japan. 'De kick-off van Mom in Balance Tokyo viel samen met een handelsmissie met minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ik wilde meteen aansluiten.'

Mom in Balance

'Sport is een middel om vrouwen in hun kracht te zetten in een fase waarin heel veel gebeurt,' benadrukt Esther. 'Met Mom in Balance wil ik zoveel mogelijk moeders en zwangere vrouwen helpen aan een sterke basis. Als je fysiek en mentaal lekker in je vel zit, kun je de uitdagingen rondom je gezin en je werk beter aan. De trainingen geven je energie en een positieve mindset.'

Twaalf jaar geleden maakte Esther kennis met de cultuur van sportende (aanstaande) moeders in New York. 'Zwangere vrouwen daar werken lang door, rennen nog rondjes in het park en na de bevalling pakken ze alles snel weer op. Het was voor mij als jonge moeder inspirerend om te zien en ik moest hiermee aan de slag. Samen met deskundigen legde ik de basis voor het sportprogramma van Mom in Balance. Sinds 2008 rol ik dat als franchisemodel vanuit Nederland uit.'

Gewoon doen

Japan is het tiende land waarin de moeder van 4 kinderen haar sportprogramma voor vrouwen uitrolt. 'Ik had mij nooit eerder verdiept in missies. Mijn ervaring is dat als je naar het buitenland wil, je niet teveel strategie moet hebben. Je moet er zelf in geloven en de juiste mensen ontmoeten. In het begin deden we hiervoor onderzoek. Zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) mij geholpen met Landeninformatie op maat. Deze rapporten geven informatie over de lokale markt, regelgeving en doelgroepen. Handig bij de eerste keuzes van locaties in Azië en Amerika. Nu krijgen we bijna wekelijks aanvragen uit het buitenland. Wij zoeken de mensen die echt voor onze missie staan.'

Tokyo2020

De missie stond in het teken van de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo. Het programma richtte zich op bedrijven en kennisinstellingen uit de sectoren Sport en Life Sciences & Health. 'Ik had verwacht dat Japan voorop zou lopen. Maar er liggen nog volop kansen. Zeker op het gebied van preventie in de gezondheidzorg,' concludeert Esther na de missie. 'Het programmaonderdeel "rondom 2020" was heel inspirerend. Hier kwamen veel landen van de wereld samen. De discussie dat sport niet alleen belangrijk voor topsporters is, werd echt gevoerd. Sport kan doelgroepen betrekken die minder in de maatschappij staan, zoals bij de Paralympics. Ik geloof daar helemaal in! Voor een goede work life balance is sport nodig om te verbinden en versterken.'

Goede afspraken

Dankzij de gezamenlijke sportinteresse netwerkte de missiegroep onderling volop. 'Ik heb contacten aangehaald met onderzoekers bij hogescholen en universiteiten. Wij gaan nu meewerken aan een groot Europees onderzoeksproject.' Volgens Van Diepen gaat minister Schippers op de grote lijnen leuk mee in discussies. Het meest waardevolle vond ze het maatwerk binnen het programma. 'Voor ons was de Nederlandse ambassade in Tokyo erg belangrijk. Ik heb echt heel veel gehad aan de individuele afspraken die zij voor mij regelden. Deze waren heel gericht. Nooit gedacht dat de ambassade ook connecties had met vrouwennetwerken. Zo zat ik opeens aan tafel met de marktleider van Japan op het gebied van zwangerschap en sport. Dankzij deze connectie kunnen wij Mom in Balance pitchen op een groot event in Japan.'

Meer vrouwen mee op missie

‘De verdeling man/vrouw mag wel wat gelijker op missie. Het zijn toch vooral mannen die internationaal georiënteerd zijn.’ Esther heeft hier wel een oplossing voor. ‘Met Mom in Balance werken we aan een nieuw concept, She Performance, gericht op het vasthouden van vrouwelijk talent binnen bedrijven. Het management krijgt een begeleidingstool om in contact te blijven met zwangere werknemers. De vrouwen worden begeleid met coaching en trainingen, om zo ambities vast te houden in een hectische fase.

Tip

Esther kijkt terug op een goede ervaring. 'Ik zal bij toekomstige uitbreidingen niet vergeten hoe waardevol de ambassade is gebleken. Mijn tip voor ondernemers die naar het buitenland willen: neem altijd contact op met de ambassade. Zij vinden het leuk en hebben connecties!'

Mee op missie?

Heeft u internationale ambities en wilt u snel de juiste contacten leggen in een land? Ga dan mee op een handelsmissie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) organiseert deze handelsmissies, vaak onder leiding van een bewindspersoon.

Service menu right