App en fruitdroger tegen voedselverliezen

Meer artikelen
Praktijkverhaal  - mango's

Vervoer over de weg kan in Afrika om meerdere redenen gevaarlijk zijn en oponthoud geven. Opstootjes, slecht wegdek, steekpenningen en overvallen maken het voor chauffeurs niet eenvoudig om de vracht tijdig aan te leveren. Daardoor gaat een derde van het voedsel verloren.

Om voedselverlies tegen te gaan én vrachtwagenchauffeurs beter te informeren, ontwikkelde Ujuizi met behulp van de WBSO de app Cheeta.

In real time

Valentijn Venus van Ujuizi legt uit: "Terwijl we armoede bestrijden en hongersnood willen tegengaan, gaat een groot deel van het voedsel in Afrika verloren door de warmte en problemen op de weg. Om deze verliezen te beperken, ontwikkelden we de app Cheeta. In eerste instantie is de applicatie gericht op de route tussen Burkina Faso en de hoofdstad van Ghana, Accra. Hier worden onder andere veel tomaten vervoerd. Op een kaart wordt duidelijk welke belemmeringen de vervoerder kan verwachten. Dat gebeurt real time, doordat chauffeurs informatie direct doorgeven."

Onderzoek

Venus is naast zijn werk voor Ujuizi verbonden aan de TU Twente. "Ik deed onderzoek naar transportverliezen van groenten en fruit. We zetten satellietfoto’s in om de weercondities langs de belangrijkste routes in kaart te brengen. Vervolgens koppelden we dit aan het microklimaat in de kratten en het verlies van kwaliteit van de getransporteerde groenten en fruit. Over de uitkomsten van dit onderzoek publiceerden we. Ik wilde echter verder gaan met deze informatie. Mijn idee was om een applicatie te gebruiken als ware het een walkie talkie. Daardoor is informatie actueler en meer accuraat. Want de reistijd is niet alleen afhankelijk van de staat van de wegen. Steekpenningen en wegversperringen zijn ook belangrijke oorzaken van voedselverliezen in Afrika."

Pilot

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zag wel iets in het idee en vroeg aan Ujuizi om Cheeta te testen in een pilotvorm. "Onze grote vraag is: werkt het? Zijn mensen bijvoorbeeld bereid om informatie over de politie online te zetten? Een ander issue is de internetverbinding: is die stabiel genoeg om informatie online te zetten? We weten inmiddels dat smartphones ook in Afrika massaal worden gebruikt, dus dat lijkt geen probleem. In het voorjaar van 2016 zijn we gestart. 150 tot 200 chauffeurs testen de app."

Fruitdroger voor mango's

Voor de ontwikkeling van de applicatie is de WBSO een belangrijk financieel instrument. "Zeker omdat er nog geen zicht is op de verdiensten. De pilot moet uitwijzen waar klanten behoefte aan hebben én of het mogelijk is om informatie te verkopen", zegt Venus, die behalve voor de app ook WBSO aanvroeg voor een fruitdroger. "De testopstelling voor het drogen van mango’s staat in Ghana. Veel mango’s gaan verloren doordat ze in korte tijd in grote hoeveelheden geoogst worden. Door het fruit te drogen zijn de mango’s langer houdbaar en kan je de mangostukjes later bijvoorbeeld als snoepje verkopen. 50 boeren doen mee aan het project. Via de smartphone krijgen zij informatie over het droogproces."

WBSO zelf aangevraagd

Venus vroeg de WBSO zelf aan. "Dat was even wennen, maar de aanvraag en de urenadministratie kun je heel goed zelf ter hand nemen. Het jargon is anders dan ik gewend was en soms was het niet helemaal duidelijk, maar in die gevallen bood de telefonische hulp van RVO.nl uitkomst."

Service menu right