Service menu right

Bij een biologische keuze past geen plastic verpakking

Meer artikelen
Lasermarkeringen fruit mia en vamil praktijkverhaal  eosta  header

"Een biologische mango in plastic verpakken, dat klopt gewoon niet", aldus Michaël Wilde, verantwoordelijk voor duurzaamheid en communicatie bij Eosta. Deze leverancier van biologische groente en fruit gebruikte de Milieu-investeringsaftrek om een lasermachine te kopen. Daarom is er nu geen plastic meer nodig.

Onnodige plastic verpakking

"Consumenten moeten biologische groente en fruit kunnen onderscheiden van niet-biologische varianten", vertelt Wilde. "Dat is een wettelijke verplichting waar leveranciers van groente en fruit aan moeten voldoen. Zij kiezen er doorgaans voor om biologische producten een plastic verpakking of sticker te geven. Een makkelijke, maar vreemde oplossing. Want een klant die biologisch inkoopt, kiest bewust. En bij een bewuste keuze past geen onnodige plastic verpakking."

Plasticvrije methode

Eosta heeft een duurzame manier gevonden om haar groente en fruit te onderscheiden van het reguliere aanbod. "We maken nu met lasertechnologie een kleine markering op onze producten. Daarom hoeven we geen verpakking meer te gebruiken."

"Deze plasticvrije methode zorgt voor minder vervuiling en lagere CO2-uitstoot. Zo geven we consumenten en supermarkten de kans om onderdeel te zijn van de oplossing voor het plasticprobleem. Bovendien inspireren we die supermarkten om na te denken over de duurzaamheid van de verpakkingen in hun schappen."

Investeren in lasertechnologie

"We zagen de lasertechnologie op een beurs in Duitsland en wilden er meteen gebruik van maken", vertelt Wilde. "Zo’n laserapparaat bleek alleen vrij prijzig." Eosta zocht investeerders en wilde starten in 2 supermarktketens. "Eén kreeg koude voeten en trok zich terug. Dat stelde ons niet gerust en we vroegen ons hardop af of we de machine wel echt moesten aanschaffen."

Dat het antwoord uiteindelijk 'ja' luidde, was mede te danken aan de mogelijkheid om zowel de Milieu-investeringsaftrek (MIA) toe te passen als de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).

Succesvolle toepassing

Voordat Eosta de machine kocht, testte zij deze uitvoerig. Dat deed zij samen met de leverancier. Wilde: "Voor elk soort groente of fruit gelden andere instellingen. Zelfs het land van herkomst kan nog uitmaken." Inmiddels loopt het laseren soepel, vertelt hij. "We hebben zelfs al een tweede machine gekocht"

Eosta levert nu aan 15 supermarktketens in 8 verschillende landen. En ook concurrenten zijn met laseren begonnen. "Daar zijn we alleen maar blij mee. Zo verkleinen we met z’n allen de plastic berg."

Nieuwe innovaties

Of Eosta de plastic berg ook nog op andere manieren probeert te verkleinen? "Dat willen we wel graag", zegt Wilde. "De consument wil het eveneens. En supermarkten zien dat het moet. We kijken dus zeker naar mogelijkheden om het gebruik van plastic verder terug te dringen."

Ook daarvoor hoopt Eosta de MIA en Vamil te kunnen toepassen. "Die regelingen helpen enorm bij de ontwikkeling van duurzame innovaties."

Meer weten?

MIA en Vamil