CEF-subsidie voor lange-afstandtransport met LNG

Meer artikelen
vrachtwagen.jpg

Connect2LNG wordt door Connecting Europe Facility (CEF) gesubsidieerd met een bedrag van € 4,5 miljoen. Doel is het stimuleren van LNG als alternatieve brandstof voor vrachtvervoer in het lange-afstandtransport.

Voor dit project hebben Europese overheden en bedrijfsleven zich verenigd in een consortium. Unilever vervult hierin een voortrekkersrol. Connect2LNG sluit aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van Unilever. In dat verband is onder meer gekeken naar terugdringing van dieselverbruik.

Ketenaanpak

Henk de Jong is projectleider van Unilever: "Met LNG bereik je een CO2-reductie van 12 à 13%. Voor stikstof 60% en fijnstof verdwijnt bijna helemaal. Maar we zagen dat in de markt weinig gebeurde. Vervoerders en brandstofleveranciers zaten eigenlijk op elkaar te wachten. Nu is Unilever geen vervoerder, maar vanuit onze positie als verlader en opdrachtgever wilden we een versnelling teweegbrengen. Bijvoorbeeld door in onze tenders het LNG-aspect te benadrukken. Binnen Connect2LNG bouwen we daarnaast aan een keten van vervoerders, verladers, producenten en een brandstofleverancier. Daarin zitten ook enkele Nederlandse partijen."

Belangrijke Europese corridors

Het CEF-budget financiert projecten voor het Trans-European Network for Transport (TEN-T). CEF is een Europese regeling en richt zich op het verbeteren van de 9 corridors ofwel hoofdvervoerswegen in Europa. 3 daarvan beginnen of eindigen in Nederland. Connect2LNG is een van de projecten die zich hierop richt. Op strategische punten in Duitsland en Frankrijk worden 5 LNG-vulstations gebouwd. Dit is de verantwoordelijkheid van de brandstofleverancier. Daarmee ontstaat een verbinding tussen Noordwest- en Zuid-Europa waar deze voorzieningen al bestaan.

Kiezen voor CEF

Gerko Slotman is adviseur CEF bij RVO.nl. Hij had regelmatig overleg met De Jong over de beste aanpak van het project. "Omdat CEF over grote infrastructurele werken gaat, zijn overheden belangrijke indieners. Maar het bedrijfsleven kan hier ook gebruik van maken." Te midden van de talrijke subsidieprogramma's hebben maar weinig regelingen direct betrekking op transportinfrastructuur gekoppeld aan brandstofinnovatie, volgens De Jong. "Ook binnen CEF is dit maar een klein onderdeel. Maar CEF was wel de enige regeling die voldoende financiële mogelijkheden bood. Zo ontstond het idee om het Europees aan te pakken.

Bovendien draag CEF voor 50% bij aan een praktijkonderzoek van een van onze partners naar emissie en brandstofverbruik en bijbehorende business cases.

CEF-aanvraag bewerkelijk

De ingediende projectplannen mogen uiteraard niet indruisen tegen nationale wetgeving. De Jong: "CEF verlangt daarom ministeriële toestemming uit alle landen waar het project plaatsvindt. In ons geval 7. Bewerkelijk en tijdrovend was ook het bijeenbrengen van bijlages als jaarverslagen en bankstempels die bij andere regelingen pas achteraf worden gevraagd. Maar als een aanvraag wordt toegekend, wegen de kosten daar ruimschoots tegenop. Een CEF-subsidie is fors. Die wordt bijna geheel besteed aan de 5 vulstations. Het gaat Unilever er vooral om die LNG-bal aan het rollen te krijgen."

Betrokkenheid RVO.nl

De Jong is vol lof over de betrokkenheid en assistentie van RVO.nl. Effectief was het afgesproken tijdspad in de eerste ronde om de aanvraag op verschillende momenten te laten beoordelen. "De deadlines van RVO.nl waren krap, maar dat hield wel de vaart erin."

Lees meer over Connect2LNG.

Service menu right