Service menu right

De asfaltindustrie heeft de overheid nodig om te veranderen

Meer artikelen

Als het aankomt op het terugdringen van CO2-emissie, is BAM Infra koploper in haar sector. Met verschillende projecten helpt het bedrijf de klimaatdoelstellingen van de Rijksoverheid te behalen. Een voorbeeld is het BEAMER-project, waarvoor BAM subsidie kreeg. 'Duurzaam asfalt produceren is de toekomst.'

Van oud asfalt weer nieuw asfalt maken – op een veel lagere temperatuur dan gangbaar is in de asfaltproductie. Daar draait het om in het BAM Energie-efficiënte Asfalt en Mastiek Recycling (BEAMER)-project. "En dat past goed bij onze duurzaamheidsvisie", vertelt Ernst Demmink, technisch innovatiemanager bij BAM Infra, de infrastructurele tak van de Koninklijke BAM Groep. "Het BEAMER-project dringt onze CO2-emissie enorm terug."

Beoogde verandering

"Asfaltproductie is maar een klein onderdeel van de BAM Groep", zegt Demmink. Toch zijn we verantwoordelijk voor zo'n 15% van de CO2-emissie van het totale BAM-bedrijf. Dat is minder gek dan het klinkt: de asfaltindustrie is erg energie-intensief en stoot daarbij ook veel CO2 uit. Verklaarbaar, maar wel iets wat we willen veranderen."

Lager energieverbruik

In het BEAMER-project – mede mogelijk gemaakt dankzij DEI+ subsidie – maakt BAM Infra op lage temperatuur asfalt dat grotendeels bestaat uit hergebruikte grondstoffen. Zo wordt 35 tot 50% energie bespaard. Demmink: "Asfalt maken kost veel energie in de vorm van hitte. Waar regulier asfalt wordt gemaakt op een temperatuur van 170°C, doen we dat in het BEAMER-project op slechts 100°C. Daarnaast bestaat het nieuwe asfalt voor 95% uit oud asfalt."

Noodzakelijke ontwikkeling

Demmink:"We verbruiken nu nog 13 miljoen kuub gas per jaar, maar we moeten 'van het gas af'. Daarom stappen we over op waterstof." In het BEAMER-project zet BAM Infra de eerste stap naar verwarmen met waterstof.

"Bedrijfsprocessen heruitvinden in onze sector is lastig", zegt Demmink. "We moeten circulairder worden, maar bij het verhitten van oud asfalt komen weer gassen vrij. Die laten we niet zomaar vliegen. In het BEAMER-project introduceren we daarvoor een naverbrander met emissie-reductietechniek."

Conservatieve industrie

De Nederlandse asfaltproductie ligt op zo'n 8,5 miljoen ton asfalt per jaar. BAM Infra maakt daarvan ongeveer 1,5 miljoen ton. "Met 16 kilo CO2-emissie per ton asfalt valt er veel koolstofdioxide te reduceren, maar wij zijn de enige asfaltproducent die écht met CO2-reductie bezig is", stelt Demmink. Wat BAM Infra betreft mag de overheid daar meer druk op leggen. "Gelukkig gebeurt er al wel veel. Zo zijn er steeds meer overheidssubsidies voor innovaties als de onze."

Meer weten?

Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) 2020