Service menu right

De missie van Berno Bucker

Meer artikelen

Eind oktober was er een economische missie naar Berlijn gericht op digitalisering. Nederlandse innovatieve scale-ups bezochten bedrijven zoals MHP Porsche, Volkswagen Digital Lab, Deutsche Bahn en Cisco. Ook was er een netwerkevent op de Nederlandse ambassade. Berno Bucker, COO van de scale-up 20face, ging ook mee. Hij vertelt over zijn ervaringen.

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf waar je werkt?
"20face is een spin-off van de Universiteit van Twente. We zijn een snelgroeiende scale-up die biometrische herkenning aanbiedt in een privacyproofsysteem. Wij werken aan gezichtsherkenning. Hiervoor trainen we onze eigen deeplearning-algoritmes.

"Door gezichtsherkenning ook echt in het veld toe te passen in toegangsmanagementoplossingen, kunnen we uitblinken in het operationaliseren van gezichtsherkenning. Deze praktische toepassingen helpen bijvoorbeeld ook bij het doorontwikkelen van onze eigen 'anti-spoofing'-oplossing. Dit zorgt ervoor dat het systeem alleen echte mensen herkent.

"Ook onze privacyproof-aanpak is bijzonder. Onze gezichtsherkenning is gekoppeld aan een uniek datamanagementplatform waarbij de eindgebruiker eigenaar en regisseur van de eigen data is. Dit betekent dat wij geen data van onze gebruikers opslaan, maar zij zelf alles onder controle hebben."

Wat was je doel met de missie naar Berlijn?
"We wilden nieuwe contacten leggen en op zoek gaan naar mogelijke partners die hun producten willen uitbreiden met gezichtsherkenning. Het doel was specifiek om softwarepartners aan te trekken, omdat wij werken met een partnermodel. Soms komen we bij deze partners terecht via de bedrijven die zelf het initiatief nemen om hun toegangsmanagement veiliger en gebruiksvriendelijker te maken met onze privacyproof-gezichtsherkenning. Het was dus mooi om bij een aantal vooraanstaande en innovatieve bedrijven langs te gaan.

"Daarnaast wilden we een beter gevoel voor de Duitse markt krijgen. Privacy ligt gevoelig in Duitsland en gezichtsherkenning daardoor misschien ook. Omdat wij privacyproof-gezichtsherkenning aanbieden wilden we uitzoeken of het juist een kans of een risico is om in Duitsland uit te breiden."

Wat heb je aan de missie naar Berlijn gehad?
"Met alle partijen waarmee we kennis hebben gemaakt, hebben we ook na de missie nog contact gehad. Soms hadden we via andere kanalen al contact, maar zo'n missie versterkt de band. Die bestaande trajecten raken hopelijk in een stroomversnelling nu. Nog belangrijker: We al één concreet voorstel liggen voor een implementatie bij een mogelijke nieuwe klant. Daar draait het natuurlijk om."

Wat blijft je bij van deze reis?
"Het netwerkevent op de Nederlandse ambassade in Berlijn was erg nuttig. Het was goed om in contact te komen met verschillende spelers uit het start-up-ecosysteem in Berlijn. Gesprekken met potentiële klanten, ondernemers en investeerders hebben geleid tot een enorme leadlist en veel inzichten over de Duitse markt. Het was mooi om tips en tricks van andere ondernemers te krijgen, zowel van de Duitsers als Nederlanders die in Berlijn werken. Bovendien was de interactie met de andere deelnemers van de missie geslaagd. Daar waren ook mogelijke aanknopingspunten om zaken te doen."

Heb je nog goede tips voor andere ondernemers voor zakendoen in Duitsland?
"Het is moeilijk te zeggen, omdat we hier net beginnen. Iedereen roept dat het helpt om Duits te spreken en je bewust te zijn van de Duitse gewoontes. Dit merkten we omdat het heel erg werd gewaardeerd dat we onze pitch in het Duits hielden.

"Aan de andere kant konden we bij de verschillende 'innovation labs' gewoon in het Engels communiceren omdat er een internationale sfeer hing. Als je zaken gaat doen, lijkt het mij het beste om een Duitse liaison aan te nemen die hier in de markt zit."

Deze missie werd georganiseerd in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Berlijn, DutchBasecamp en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ook mee met een handelsmissie? Kijk in ons missie-overzicht.

Bent u zelf een start-up of scale-up? Dan is onze pagina over start-ups interessant voor u.