Duurzaamheid zit in het DNA van Ahold

Meer artikelen
Ahold supermarkt

Ahold investeert veel in energiebesparende apparatuur vanuit de bedrijfsfilosofie over duurzaamheid. In 2015 diende het concern daarom veel EIA-aanvragen in voor energiebesparende maatregelen. In het bijzonder voor haar supermarkten.

Ahold is het moederbedrijf van onder meer: de Albert Heijn supermarkten, Bol.com, Etos, Gall & Gall en de Ahold Coffee Company.

Eén van de energiedoelstellingen van de Albert Heijn supermarkten was om het elektriciteitsverbruik per m2 winkeloppervlakte in de periode 2008 – 2015 met 20% te verminderen. Deze doelstelling is met 25,8% ruimschoots behaald. In de toekomst willen we de energiebesparingen voortzetten. De 800 winkels in Nederland kunnen samen een behoorlijke besparing behalen. Dat kan door slim te investeren in geschikte apparatuur. In het bijzonder voor:

  • de verlichting
  • koeling
  • vriesinstallatie
  • klimaatbeheersing
  • verwarming verbruikt veel stroom

Ledverlichting

In 2015 investeerden we stevig in Ledverlichting. Mathijs Scheele, manager Grants bij Ahold, legt uit hoe: "Ledverlichting sluit aan bij onze langetermijndoelstelling op het gebied van CO2-reductie en vermindering van elektriciteitsverbruik. We hebben veel verlichting in onze supermarkten. Bij iedere verbouwing wordt de verlichting aangepast naar LED. Bij al bestaande winkels waar geen verbouwing staat gepland, stappen we ook over op Ledverlichting. Hiervoor maken we gebruik van de EIA. Bijkomend voordeel van Ledverlichting is dat het minder onderhoud vraagt. Dat is mooi meegenomen.

Geschikte apparatuur

Ook koeling, klimaatbeheersing en verwarming van de supermarkten zijn flinke energieslurpers. Dat was voor Albert Heijn een stimulans om daar flink in te investeren. In 2015 gebeurde dat met:

  • warmteterugwinningssystemen op koel- en persluchtinstallaties
  • debietregeling op ventilatoren (variabele ventilatie)
  • trans kritische CO2-koel- en vriesinstallaties
  • koude/warmteterugwinningssystemen uit ventilatielucht

John Schäffers, subsidieadviseur van Ahold: "Het is allemaal niet zo fancy en technologisch niet baanbrekend. Maar we doen al het mogelijke bij het investeren in geschikte apparatuur. En met 800 supermarkten tikt het toch flink aan."

Verhoging aftrekpercentage

Heeft het besluit van de Tweede Kamer om het aftrekpercentage van de EIA vanaf 2016 te verhogen van 41,5% naar 58% nog gevolgen voor de plannen van Ahold? Mathijs Scheele: "Nee, dat heeft niet echt invloed op ons beleid, omdat we ons vanuit onze langetermijndoelstelling al volledig inzetten voor vermindering van onze carbon footprint. Het heeft natuurlijk wel een positief effect op de terugverdientijd. Die wordt verkort. Het heeft dus zeker voordelen, maar het is niet doorslaggevend voor ons beleid."

Nieuwe eisen LED

De eisen voor de lichtopbrengst (lumen) van LED zijn in de Energie-investeringsaftrek (EIA) voor 2016 aangescherpt. Om de technische ontwikkeling op dit gebied bij te houden. Wij kijken op dit moment naar de nieuwe eisen, vertelt Mathijs Scheele: "Het winkelbeeld in onze supermarkten willen we graag in tact houden het is dus belangrijk dat de lampen daarin passen. De Energielijst was pas in december 2015 bekend terwijl we al geplande verbouwingen al uitvoeren. Gelukkig hoef ik duurzaamheid en energiebesparing intern niet te verkopen. Daar is alle welwillendheid aanwezig. Maar het is wel snel schakelen. Een meer geleidelijke overgang was prettiger geweest."

Bol.com

Ahold is sinds 2012 ook eigenaar van Bol.com. Voor dit bedrijf bouwt Ahold op dit moment een nieuw distributiecentrum. Ook daarbij wordt volop gebruik gemaakt van technologieën en apparaten die op de EIA-energielijst staan. Denk aan ledverlichting, klimaatbeheersing, aandrijving van bepaalde apparatuur en warmtepompen.

Service menu right