"Er is nog veel nodig voor een grote stap naar uitstootvrij transport in 2025" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"Er is nog veel nodig voor een grote stap naar uitstootvrij transport in 2025"

Meer artikelen

Albert Heijn heeft de ambitie om in 2025 al haar winkels in Nederland zo slim, schoon en stil mogelijk te bevoorraden. Het gaat hier om de supermarkten, Gall & Gall en Etos. Om in de stad volledig uitstootvrij te rijden, wil de keten samen met haar transporteurs voor een groot deel volledig uitstootvrije voertuigen inzetten voor de winkeldistributie.

Peter Leegstraten regelt de inkoop van transport en is verantwoordelijk voor transportinnovaties bij Albert Heijn. Alannah van ‘t Hoenderdaal coördineert het DKTI-project, waarmee het bedrijf dit voor elkaar wil krijgen. Samen met hun transporteurs werken ze aan de inzet van uitstootvrije voertuigen bij Albert Heijn. Leegstraten: "DAF en VDL Groep benaderden ons in 2017 voor het testen van uitstootvrije trekker-opleggers voor zowel regionaal als stadsvervoer. Samen dienden we het DKTI-project in." Albert Heijn is penvoerder, DAF en TNO doen mee als partners en Simon Loos en Peter Appel als partnervervoerders. VDL is partner als ontwikkelaar en elektrificatiespecialist. “De proeftuin bestaat uit 5 voertuigen: 3 batterij-elektrische trekkers en 2 plug-in hybride trekkers."

Impact op werk van chauffeur en planner

Van ’t Hoenderdaal vervolgt: "We testen zowel een radicaal nieuwe techniek, lees elektrische truck met bijbehorende laadinfra, én een nieuwe manier van plannen en operationeel monitoren. Het draagvlak bij de mensen die betrokken zijn is dan ook enorm belangrijk. Focus je dus niet alleen op de techniek, maar ook op de mensen die ermee werken. Voor de chauffeur betekent een werkdag die bestaat uit hoofdzakelijk korte ritten, relatief wat meer laden en lossen en wat minder rijden nu de actieradius, oftewel het bereik van het voertuig, nog erg beperkt is. Ook van de planner vraagt het flexibiliteit: rekening houden met niet alleen een beperkte en variërende actieradius, maar ook met batterij-bijlaadtijd. Beiden houden zich dus meer bezig met energiemanagement."

Energiebehoefte sector en levering voertuigen

Ondanks dat e-trucks stil en lokaal uitstootvrij zijn, zijn er nog wel punten van aandacht, volgens Leegstraten. Bijvoorbeeld de elektriciteitsbehoefte van de sector en de levering van de voertuigen. "Daarin is nog veel nodig. In 2022 moet duidelijk worden welke voertuigen geleverd kunnen worden. En ook wat dit betekent dit voor het benodigde en beschikbare vermogen aan laadinfrastructuur en netaansluitingen. Anders gaan we een grote stap in 2025 niet halen."

Advies aan toekomstige aanvragers DKTI-transport

Leegstraten: "Toekomstige aanvragers adviseer ik om naast de financiële ondersteuning vanuit DKTI ook eigen budgetten vrij te maken. Naast de kosten voor de (snel)laders en laadinfrastructuur, zijn er hoge kosten voor aansluiting op het netwerk. En denk ook direct verder: waar zet je de laders strategisch neer en wanneer breid je uit? De aansluiting van een nieuwe transformator op het middenspanningsnet kan een grote uitdaging zijn. Voor opschaling moet de aanschafprijs van elektrische voertuigen omlaag en/of moet er betrouwbare en vooral duidelijke meerjarige steun komen vanuit de overheid. Neem als toekomstige aanvrager bovendien alle toeleveranciers al mee in je plan van aanpak. En vooral de sleutelleveranciers."

Meer weten?

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.