H-Vision versnelt de inzet van groene waterstof

Meer artikelen
helicopter view landschap

De industriesector zorgt in Nederland voor een groot deel van de CO2-uitstoot. Om de doelen van het Klimaatakkoord te halen, moet de sector op korte termijn iets doen aan die uitstoot. In Rotterdam staken zestien bedrijven de koppen bij elkaar gestoken. Met hun plannen willen ze hun uitstoot verminderen én verduurzamen.

"Bedrijven weten dat verduurzaming nodig is, maar vaak niet hoe ze dat precies moeten aanpakken." Dat zegt Alice Krekt, programmadirecteur van Deltalinqs. Deze ondernemersvereniging van de Rotterdamse haven is de aanjager van de energietransitie in het gebied.

"Wij bundelen de krachten van bedrijven in H-Vision, een samenwerking tussen zestien partijen uit het havenindustriegebied en daarbuiten. Samen werken zij aan CO2-besparing en verduurzaming van energie, en brengen zo de klimaatdoelen dichterbij."

Van blauw naar groen

"We onderzoeken de mogelijkheid om fabrieken te bouwen die waterstof producere", vertelt Krekt. "Op dit moment is er niet genoeg duurzame stroom beschikbaar om ‘groene’ waterstof te maken. In eerste instantie maken we daarom waterstof met aardgas of restgassen uit de industrie.

Bij de productie van deze 'blauwe' waterstof komt CO2 vrij, maar dat vangen we af en slaan we op. Door dat afvangen én het gebruik van waterstof als energiebron, hopen we in 2025 twee megaton CO2-uitstsoot per jaar te besparen. Uit het onderzoek moet daarnaast blijken of dat zelfs kan oplopen naar zes megaton in 2030."

Zodra er genoeg groene stroom is om groene waterstof te produceren, kan de blauwe waterstof uitgefaseerd worden. "Nu al beginnen met bouwen heeft twee grote voordelen. Allereerst kunnen we sneller beginnen met verduurzamen, zodat we niet hoeven wachten tot we genoeg groene stroom hebben. Daarnaast is de infrastructuur om waterstof te produceren er dan al. Alleen de bron verandert."

Hulp via DEI-subsidie

Een mooi idee, maar werkt het ook? En wegen de kosten op tegen de CO2-besparing die H-Vision oplevert? Dat zoeken de samenwerkende bedrijven nu uit. "Gelukkig kregen we hulp van RVO.nl. We konden op de valreep gebruikmaken van de DEI-subsidie, waarmee we een deel van het project konden financieren. Ons onderzoek valt onder haalbaarheidsstudies voor waterstofenergie.

Door wat vertraging bij RVO.nl moesten we wel een aantal maanden wachten tot we daadwerkelijk konden beginnen, maar in augustus 2018 ging het project echt van start. We zijn erg blij met de hulp van RVO.nl. De steun die zij bieden geeft de markt het duwtje in de rug dat nodig is om te kunnen innoveren."

Go/no go

Op 1 juni 2019 moet de businesscase rond zijn. Uit het onderzoek moet blijken of de plannen haalbaar zijn. Er volgt dan een go/no go, en dan gaat het project de volgende fase in. Dat kan met dezelfde partners zijn, maar het kan ook in een andere samenstelling. "Tegen die tijd bekijken we wie er aanhaakt en welke partners bijdragen. Hoe meer CO2 we kunnen besparen, hoe interessanter het voor bedrijven is om mee te doen."

Meer weten?

Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie - DEI+

Service menu right