Service menu right

Handleiding succesvolle samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheden

Meer artikelen

Henk-Paul Hegeman brengt met de stichting VECON Business School 20 praktijkvoorbeelden in kaart waarin de 3 O’s (onderwijs, ondernemers en overheid) succesvol samenwerkten. "Uiteindelijk maken we voor het O2LAB-programma een digitale handleiding over hoe je een duurzame samenwerking opzet tussen de 3 O’s."

Doel is om scholen en docenten concrete handvatten te bieden voor het opzetten van een lokaal samenwerkingsverband. Als een school samenwerkt met lokale bedrijven en overheden levert dat leerzame projecten op, die bijdragen aan de maatschappij. Dat is de ervaring van Hegeman, kwartiermaker ondernemend onderwijs bij de gemeente Rheden. Maar zo’n succesvolle samenwerking komt niet altijd gemakkelijk tot stand. "Voor de digitale handleiding beschrijven we 20 best practices vanuit de ervaringen van de betrokkenen. Als je dan als school met een van de projecten aan de slag wilt gaan, kun je bijvoorbeeld lezen hoe de ondernemer of lokale overheid dat project destijds heeft ervaren", legt Hegeman uit. De handleiding is voor het voortgezet onderwijs en maakt onderscheid naar niveau: vmbo bb/kb, vmbo gl/tl, havo, vwo. De handleiding is dit najaar klaar.

Betrokkenheid gemeentes

Een mooi voorbeeld is de gemeente Rheden: "In dat project werkten leerlingen, ondernemers en de gemeente samen aan een pop-up store in een leegstaand winkelpand", vertelt Hegeman. "Dat is een win-winsituatie: leerlingen leren sneller als ze iets in de praktijk ervaren, en vinden het bovendien ook leuker. En de gemeente is ook blij, want leegstand aanpakken en een goed ondernemersklimaat scheppen, staat voor hen hoog op de agenda. Een goede samenwerking tussen de 3O’s in ondernemend onderwijs kan dus veel opleveren, maar is soms best moeilijk te realiseren. "Scholen willen vaak wel een netwerk opbouwen, maar weten niet goed waar ze moeten beginnen. Daarnaast is er niet altijd ruimte voor ondernemend onderwijs buiten de school."

Tips voor samenwerking

Hegeman deelt alvast een eigen tip: Ga in een nieuwe samenwerking snel tot actie over. "Projecten blijven vaak hangen in de ideefase. Ik probeer er daarom meteen een activiteit aan te koppelen, zodat je de samenwerking met elkaar direct gaat ervaren. Dat schept een band tussen ondernemers, onderwijs en overheid. Dan sta je werkelijk met elkaar in verbinding en daaruit ontstaan en groeien duurzame projecten."

Een andere tip is van Eltjo Smit, docent economie en stagecoördinator op het CSG Wessel Gansfort, een VECON Business School in Groningen. Een van de 20 cases die in de handleiding komt, is afkomstig van deze Business School. Smit: "Zoek uit wat de gemeente in jouw omgeving doet aan de verbinding tussen het onderwijs en lokale ondernemers. Er zijn vaak al initiatieven waar je op aan kunt haken. Soms is er ook een potje met geld. Op die manier kan ik vanuit school actief bouwen aan een netwerk en leuke projecten opzetten. Zoals een challenge voor de circulaire economie, of een dag waarin leerlingen feedback geven op de socialmedia-aanpak van een bedrijf."

Meedoen?

Kent u een goed voorbeeld van ondernemend onderwijs waarin de 3 O’s succesvol samenwerken? Henk-Paul Hegeman is nog op zoek naar goede voorbeelden. Stuur een e-mail naar info@veconbusinessschool.nl t.a.v. Henk-Paul Hegeman en doe mee!

Meer weten?

Lees meer over het programma O2LAB.