Het is belangrijk om met de klant mee te denken

Meer artikelen
regilio kabelefodi

Interview met Regilio Kabelefodi, Medewerker Klantcontact Internationaal Ondernemen.

Wat doe je precies voor werk bij RVO.nl en met welke onderwerpen hou je je bezig?
"In 2001 ben ik hier begonnen. Sinds 5 jaar zit ik bij internationaal ondernemen. Ik hou me vooral bezig met externe klanten. We luisteren naar hun vraag en proberen die te beantwoorden.

"De vragen kunnen bij ons op verschillende manieren binnenkomen. Per telefoon, mail, twitter of chat. De ene keer gaat het over het exporteren van een dier, dan weer over een grote zending tandenborstels, vervolgens over gevaarlijke stoffen. Het varieert enorm!

"Bij een binnenkomend telefoontje doe je een snelle screening van de databanken die je tot je beschikking hebt. Ieder telefoontje is ook anders. Een ander milieu, een ander persoon, een ander denkpatroon. Je moet ook naar de vraag achter de vraag zoeken. Het is belangrijk om met de klant mee te denken, empathie te tonen.

"Vragen via e-mail die we niet zelf kunnen beantwoorden, gaan naar een van de landenadviseurs. Sinds kort hebben we ook chat. Dat is laagdrempeliger en de vragen zijn algemener. Je bent dan meer een wegwijzer.

"Daarnaast ben ik een buddy voor nieuwe medewerkers en werk ik mee aan onderzoeken naar klanttevredenheid. En als de bezetting het toelaat, help ik ook met het bemannen van RVO-stands tijdens evenementen."

Hoe belangrijk is kennis van zaken voor jouw werk?
"Soms staan zendingen vast aan de grens. Dan moet je wel weten wat je moet adviseren. De medewerkers van Klantcontact krijgen exporttrainingen.

"Het is belangrijk om altijd up-to-date te blijven. Want wetgeving verandert, ministers veranderen van gedachten, programma’s veranderen. En welke evenementen vinden er deze week plaats? Ook dat moet je goed bijhouden.

"Dus ik lees nieuwsbrieven, hou de Staatscourant bij en neem tijd voor zelfstudie. Ik kijk ook het zeven- en achtuurjournaal wanneer ik kan."

Hoe ziet een werkweek er voor jou uit?
"Maandagochtend komen we bijeen voor een dagstart. Dan verdelen we de taken: e-mail, chat, telefoon, social media.

"Geen week is hetzelfde. Sluit een aanbesteding, dan is je dag daarmee gevuld. Brexit komt eraan. Dus krijgen we daar meer vragen over.

"We hebben ook een signaalfunctie. Neem de subsidieregeling SDG Partnerschapfaciliteit (SDGP). Een populaire regeling. We kregen hierover telefoontjes van ondernemers helemaal uit de Seychellen en Papoea Nieuw-Guinea. Dan nemen we contact op met de afdeling en vragen we wat we daarmee kunnen doen.

"Ons werk kan heel druk en hectisch zijn. Ja, soms val ik van vermoeidheid in slaap als ik in de trein naar huis zit!"

Hoe help jij ondernemers op het gebied van internationaal ondernemen?
"Je gidst de ondernemer vaak in de beginfase van zijn onderneming. Je vertelt ze over wetgeving, exportdocumenten, hoe je een markt betreedt of over de subsidiewijzer. Ook deel je kennis over het vinden van zakenpartners of distributeurs. Er is altijd wel een bron waar we naar kunnen verwijzen.

"Het gebeurt ook nogal eens dat ondernemers naar RVO bellen, terwijl ze eerst bij de KVK moeten zijn om zich in te schrijven. Dan verwijzen we ze uiteraard daarheen.

"Mijn laatste vraag? Die ging over een Nederlands viskraampje op een Duitse markt. Die verwezen we door naar een van de NBSO’s."

Op welke prestaties ben je het meest trots en waarom?
"Ik denk dat we in hele korte tijd er goed voor hebben gezorgd dat de telefonische bereikbaarheid van RVO beter is geworden. Het is nu echt een klantcontactpunt. Ondernemers weten ons ook steeds beter te vinden.

"Bellen naar de overheid kan een hoge drempel zijn. Daarom doen we ons best om de klanten een warm welkom te heten. We zijn immers het visitekaartje van RVO!"

Meer informatie

Heeft u vragen over internationaal zakendoen? Neem dan contact op met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op 088 042 42 42.

Bekijk ook het overzicht voor meer verhalen van RVO.nl-medewerkers.

Service menu right