"Het opzetten van een PIB is vooral veel puzzelen"

Meer artikelen
Lillan Henseler

Interview met Lillan Henseler, programmamanager Partners for International Business (PIB)

Wat doe je precies voor werk bij RVO.nl en met welke onderwerpen hou je je bezig?
"Ik ben sinds een jaar programmamanager voor Partners for International Business (PIB). Daarbij moet je denken aan een groep van minimaal 5 bedrijven (meestal mkb), die proberen met elkaar én de overheid toegang te krijgen tot een buitenlandse markt. De businesscase leggen we vast in een convenant. Ik begeleid ondernemers bij het hele proces van een PIB-programma.

"Ik heb verschillende PIB-programma's in beheer. Met onderwerpen van gezondheidszorg in China tot voedseltechnologie in de Oekraïne en cybersecurity in Japan.

"Naast dit werk ben ik ook accountmanager voor de ICT-sector. Voor alle topsectoren hebben wij binnen onze afdeling een andere accountmanager. ICT is een superinteressante sector! Neem blockchain, virtual reality, robotics en de Internet of Things; zaken die onze wereld drastisch kunnen veranderen. Ik volg de ICT-sector nauwgezet en ik kijk hoe wij vanuit mijn afdeling de ICT-bedrijven verder kunnen helpen."

Kun je uitleggen hoe een PIB in de praktijk werkt?
"Stel er is een missie geweest. Een aantal bedrijven is daarna enthousiast over exportkansen op het gebied van cybersecurity. Dan kunnen ze mij bezoeken voor een intakegesprek. Ik vertel ze dan alle ins en outs van het PIB-programma.

"Dan gaan ze aan de slag met een businesscase, waarin staat wie hun concurrenten zijn en wat hun unique selling points zijn. Die businesscase beoordelen wij. En we vragen verschillende experts om input, ook collega’s van het ministerie en de ambassade. Dat vind ik zelf het leukste aan PIB: het schakelen met zoveel partijen.

"Bij een ‘Go!’ gaan we samen aan de slag met een actieplan. Daarin staan activiteiten waarmee we de markt gaan betreden. Die verschillen van land tot land. In China is het bijvoorbeeld belangrijk om te laten zien dat je samenwerkt met de Nederlandse overheid. In Duitsland kan het juist interessant zijn om mee te doen aan een beurs, zoals de Hannover Messe.

"In dat actieplan kunnen naast een Holland Branding-strategie, ook missies, beursbezoeken en seminars voorkomen. Maar ook g2g (government-to-government) of k2k (knowledge-to-knowledge) programma's. Of een liaison ter plekke. Het is echt maatwerk!"

Hoe ziet een werkweek eruit voor jou?
"Mijn week is zo gevuld: veel overleg, zowel intern als extern. Ik schakel veel met de ambassade en de coördinator namens de bedrijven.

"Een PIB opzetten is ook puzzelen, veel met elkaar sparren. Alle verschillende partijen hebben weer hun eigen perspectieven en belangen. Het is belangrijk die samen te voegen tot iets waar iedereen zich in kan vinden.

"Grappig, want ik heb hiervoor bij de ambassade in Maleisië gewerkt aan een PIB in opbouw. De andere kant van de medaille! Toen besefte ik ook hoe groot de rol van de ambassade is bij zo’n PIB."

Hoe help jij ondernemers op het gebied van internationaal ondernemen?
"Voor PIB zoeken we bedrijven die op elkaar aansluiten. Wat de bedrijven uit de PIB halen, verschilt dus van bedrijf tot bedrijf. Wij als overheid zetten het belang van de hele sector voorop.

"Een voorbeeld van een succesvolle PIB is Japan cybersecurity. Daar komen nu de eerste grote orders binnen. Het is niet zo dat automatisch de opdrachten naar je toekomen als je aan een PIB meedoet. Het is belangrijk om als bedrijf echt betrokken te zijn en er energie in te steken."

Waar ben je het meest trots op?
"Ik werk hier nu een jaar. Ik leer veel en kan veel ontwikkelen. Ik vind het heel leuk dat je bij het tekenen van zo’n PIB-convenant alle partijen samen hebt. Iedereen zit dan vol goede moed en energie."

Meer informatie

Heeft u vragen over internationaal zakendoen? Neem dan contact op met Lillan Henseler of bel met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op 088 042 42 42.

Bekijk ook het overzicht voor meer verhalen van RVO.nl-medewerkers.

Service menu right