"Hoe en wanneer een truck kon laden, was elke keer een puzzel" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"Hoe en wanneer een truck kon laden, was elke keer een puzzel"

Meer artikelen

In meerdere DKTI-projecten speelt de elektrische truck een belangrijke rol. Het doel is om via testfases en prototypes een volwaardige truck te ontwikkelen die daadwerkelijk kan worden ingezet en 'klaar' is voor de markt. VDL Groep heeft daar steeds meer ervaring mee en is bij 5 projecten betrokken.

Pieter Bastiaansen, business manager VDL, is betrokken bij alle truckprojecten, zowel de elektrische als die op waterstof. "VDL is bij alle projecten ook de leverancier van laadinfrastructuur. Alleen bij de gemeente Rotterdam stond al een lader. Wij ontzorgen onze klant dus graag bij het totaalplaatje: voertuig, inpassing in de operatie en laadinfrastructuur en nazorg."

Ieder project kent zijn eigen aanpak

Bastiaansen: "Door de diversiteit bij verscheidene partners en projecten hebben we veel verschillende transport- en innovatiemogelijkheden kunnen onderzoeken en ervaren. Daardoor kunnen we nu echt een volgende stap zetten."

Laadinfrastructuur is inbegrepen

In de projecten kwamen specifieke wensen naar voren, vertelt Bastiaansen. "Bij Albert Heijn wilden we in 30 minuten opladen. Dat vereiste extra koeling van de laadkabel. En bij Tinie Manders/DHL was er de mogelijkheid om aan het laaddock echt in de operatie op te laden met een lichtere lader. Dat is het meest ideale. Bij andere projecten konden we ’s nachts laden. Het was bij ieder project een puzzel."

Eerste stap is analyseren

"Wel geldt voor alle projecten hetzelfde basiselement, namelijk de operatie elektrificeren. De eerste stap is altijd het analyseren van de bedrijfsvoering en zorgen dat ons aanbod daarbij past. Essentieel is de vraag op welk moment de klant het beste kan opladen: uitsluitend ’s nachts of ook aan het laaddock en tijdens pauzes. Dit geeft veel inzichten voor de vervolgstappen."

Betere laadkabels

"Zo bleek uit analyse dat de truck bij Albert Heijn alleen op het distributiecentrum 15 minuten stilstaat. Hier ontvangt de chauffeur de papieren, dus dit werd de laadplek. In het begin werkte de huidige faciliteit nog op half vermogen, omdat de laadkabel nog niet geschikt was. Maar nu werken we met de nieuwe vloeistofgekoelde laadkabels, waarmee binnen 20 minuten kan worden opgeladen. Op dit moment wordt de truck 7 keer per dag bijgeladen, waardoor de dagelijks afgelegde afstand aanzienlijk is vergroot."

Vertrouwen van de eindgebruiker

"Naast dat we veel geleerd hebben over de techniek, is het vertrouwen van de eindgebruiker belangrijk voor het slagen van het project. Hierin speelt het gedrag van de chauffeurs een belangrijke rol: in hoeverre ‘durven’ ze de accu leeg te rijden. De ene chauffeur komt terug met nog 60% accucapaciteit, de ander vertrouwt erop dat 1% nog genoeg is om bij het distributiecentrum te komen."

Adviezen voor toekomstige aanvragers

"Zorg voordat je een DKTI-project indient, dat de overeenkomsten tussen de projectpartners er al liggen. Die kunnen bij toekenning dan direct getekend te worden en dan kan je direct starten. Hoe meer aandacht je besteedt aan de voorkant van het project en hoe beter de afspraken zijn afgestemd, hoe succesvoller het project zal zijn."

Bastiaanse vervolgt: "Ook is het belangrijk om je te realiseren dat er vaak nog niet wordt gewerkt met het optimale eindproduct. Wij scannen vanuit ons productplan de ontwikkelingen en houden rekening met de tussenfase om het gewenste eindproduct te realiseren."

Meer weten?

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.