Service menu right

"Hup daar gingen we." De Zweedse start van een idealistisch chocoladebedrijf

Meer artikelen

Zweden zijn bewuste consumenten én ze zijn de grootste snoepers ter wereld. Een kansrijke markt dus voor de idealistische Nederlandse chocolademakers van Tony's Chocolonely. Maar hoe kreeg Tony's vaste voet aan de grond in Zweden?

Ter gelegenheid van een voorstelling van de film The Chocolate Case, brachten enkele medewerkers van het bedrijf een bezoek aan de Nederlandse ambassade in Stockholm. Medewerkers van de ambassade spraken met Tony's-marketeers Maudi Admiraal en Eveline Paulussen.

Op naar 100% slaafvrije chocolade

"Het lijkt erop dat we een chocoladebedrijf zijn," zegt Eveline, "maar we zijn vooral een impactbedrijf." Tony's Chocolonely is opgericht om de cacao-industrie te veranderen. Met winst is op zich niets mis, want zonder winst gaat een bedrijf failliet. Vaak komt die winst echter tot stand door uitbuiting van mensen aan het begin van de keten, waar extreme armoede heerst. De missie van Tony's is om niet alleen de eigen chocolade, maar ook die van andere chocoladeproducten wereldwijd slaafvrij te maken.

Land van bewuste snoepers

De Zweden zijn de grootste snoepers ter wereld. En ze eten ook heel veel chocolade. Bovendien is de Zweedse consument bovengemiddeld bewust van wat hij of zij naar binnen werkt. Daarom is Zweden volgens Maudi bij uitstek een land waar Tony's een impact kan maken. Het betreden van de Zweedse markt ging vrij soepel, vertelt Eveline. "Een eigenaar van een winkelketen kende Tony's van een bezoek aan Nederland en wilde onze chocolade graag gaan verkopen. We vonden vrij snel een distributeur waarmee het klikte en hup… daar gingen we!"

Hulp van ambassade

Kon de ambassade in Stockholm hierbij nog hulp bieden? "Jazeker," beamen Maudi en Eveline, "we hebben een goede relatie met de ambassade. Ze helpen ons met van alles. Van sparren over culturele verschillen en tips over mogelijke verkoopkanalen, tot het houden van screenings van de documentaire over het ontstaan van Tony's Chocolonely."

Zweedse plannen

Wat wil Tony's de komende jaren in Zweden bereiken? Uiteraard hoopt het bedrijf zijn repen overal in het land verkrijgbaar te maken. Tegelijkertijd, benadrukt Eveline, probeert Tony's "zo veel mogelijk Zweedse consumenten en retailers te vertellen over de ongelijkheid in de chocolade-industrie, zodat zij een bewuste keuze kunnen maken. Zo laten we zien dat chocolade verkopen anders kán en stimuleren we iedereen om zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen in de keten. Want alleen samen maken we alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij. Dát is het plan."