Khanem Fashion: "Lef tonen betekent ook je kwetsbaar opstellen" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Khanem Fashion: "Lef tonen betekent ook je kwetsbaar opstellen"

Meer artikelen

Met haar bedrijf Khanem Fashion weet Shapol Majid wat het is om in onzekere tijden een internationaal bedrijf te runnen. Nu komt daar de coronacrisis bij. Haar hele productie- en verkoopketen heeft ze drastisch moeten omgooien. Het maakt haar lef én drive om internationaal te ondernemen er niet minder om.

Het begon in 2014 met de opening van haar eigen lingeriewinkel Khanem ('dame' in het Koerdisch) in haar geboortestad Suleimaniya in de Koerdische Autonome Regio in Irak. "In Irak koop je alleen lingerie in winkels beheerd door mannen. Passen kan niet en er is geen speciale lingerie. Ik zag een gat in de markt, daar sprong ik in", vertelt Shapol. Het werkte: haar winkel werd een groot succes (video). Inmiddels heeft ze Khanem uitgebreid met een eigen naaiatelier. Daar leidt ze lokale vrouwen op tot ontwerpers, patroontekenaars, naaisters en knippers, zodat zij minder afhankelijk zijn van hun echtgenoten, vaders of broers.

Tijd voor plan B en C

Met hulp van de Nederlandse ambassade in Bagdad en het Nederlandse consulaat-generaal in Erbil is de eerste lichting van 45 vrouwen in 2019 bij Khanem Fashion gestart. "Ik beloofde hen dat de wereld om moest vallen voordat hun baan in gevaar zou komen. Ik kon niet vermoeden dat nou juist dát zou gebeuren, nog geen jaar later." We spraken Shapol toen Irak in lockdown ging. Sindsdien is er veel gebeurd.

De impact van de coronapandemie op haar bedrijf is gigantisch, zowel aan de productie- als verkoopkant. Nadat de productie van bh's in Sri Lanka onmogelijk werd, ging Shapol al snel op zoek naar een alternatieve locatie, een plan B. "Dat werd Letland, een markt dichtbij Nederland. Binnen Europa is dit het enige productieland dat kan voldoen aan de juiste kwaliteitseisen."

Letland heeft inmiddels aangegeven een half jaar uitstel te willen. Shapol: "Ik vermoed dat van dit uitstel ook afstel komt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe productielocatie, een plan C. Dat lijkt Vietnam te worden. Op 30 november heb ik daarom een online gesprek met de Nederlandse ambassadeur in Vietnam om dit te bespreken." De productie van corrigerend ondergoed in Colombia is inmiddels weer opgestart, na een maandenlange lockdown. Helaas is daar de levering van stoffen vertraagd, wat voor nieuwe leveringsproblemen zorgt.

Shapol Majid, directeur Khanem Fashion en ambassadeur van de Campagne Groei over Grenzen.

Domino-effect

Deze pandemie heeft voor Shapol duidelijk gemaakt dat alles met elkaar verband houdt en er daardoor sprake is van een enorm domino-effect. "De gehele keten van Khanem is als een kaartenhuis in elkaar gevallen. Het atelier in Irak is al sinds de lente gesloten. De internationale productie is bijna onmogelijk geworden én de koopkracht in mijn primaire afzetmarkt, is drastisch omlaag gegaan. De verkoop is daardoor enorm gedaald. Tegelijkertijd zijn stoffen duurder geworden, net als het transport."

Webshop

De winkel in Suleimaniya is van maart tot mei gesloten geweest tijdens de volledige lockdown in het land. In de tijd die daarop volgde durfden veel mensen de straat niet op. Het is nog maar de vraag of de koopkracht in de komende jaren terugkomt. Shapol: "Irak zit inmiddels in een recessie. Mensen hebben geen vertrouwen in de economie en geven daardoor minder uit. Het is inmiddels zelfs zo dat de overheid geen salarissen meer uitbetaalt. In de regio waar de winkel gevestigd is, gebeurt dat al 4 maanden niet meer. Ons verkooppotentieel is hierdoor enorm verkleind. We gaan ons daarom richten op nieuwe afzetmarkten in het Midden-Oosten, zoals Oman en Dubai. Hoewel de koopkracht in die landen ook verminderd is, zijn daar nog altijd mensen die genoeg te besteden hebben. Onze webshop lanceren we daarom veel eerder dan gepland."

Stilstaan is geen optie

Reizen tussen de verschillende landen blijft lastig: vliegen naar Sri Lanka is onmogelijk en zelfs in Europa is het vervoer niet gegarandeerd. Shapol: "Ik had net een vliegticket naar Letland gekocht toen Nederland bij hen code rood kreeg. Doordat ik mijn producenten niet face-to-face kan bezoeken, moet ik het doen met online samples en samples per post. Dat gaat veel trager dan in de oude situatie."

Tegelijkertijd is stilstaan geen optie voor Shapol: "Je moet als internationaal actieve ondernemer op zoek blijven naar nieuwe mogelijkheden." Aan lef geen gebrek. Shapol: "Het meeste lef heb ik misschien wel getoond door mezelf kwetsbaar op te stellen en geen 'mooi weer' te spelen. Ik ben eerlijk geweest naar producenten en medewerkers; ik heb bij hen mijn zorgen geuit. Medewerkers kwamen daardoor zelf met ideeën, bijvoorbeeld om tijdelijk hun halve salaris in te leveren. Dit was uiteindelijk niet nodig, maar dat men op die manier meedenkt geeft kracht en energie.

Opnieuw prioriteiten stellen

"Ook heb ik mijn zorgen gedeeld met leveranciers. Daardoor waren zij open naar mij. Ze gaven inzicht in hun processen en de risico's die daarin zitten. De prijsonderhandeling daarna, verliep daardoor heel anders dan normaal. Basis daarbij was: met welke prijs kun je je medewerker nog betalen en als onderneming overleven?"

Haar gouden tips voor mede-ondernemers zijn duidelijk. "Online kan er heel veel. De wereld is op dat vlak heel klein geworden. Maak daar gebruik van! Pas daarnaast je verwachtingen aan en stel opnieuw je prioriteiten. Ons doel is inmiddels overleven. Als we dit jaar quitte spelen zijn we meer dan tevreden."

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.