‘Meegaan op handelsmissie was voor TransformCity een slimme zet’

Meer artikelen

Saskia Beer werkt met haar start-up TransformCity aan een vernieuwde aanpak stedelijke ontwikkeling. Na verschillende verzoeken uit Australië, besluit ze mee te gaan op handelsmissie.

Data en belanghebbenden

De architect van origine werkte voor de economische crisis voor de gerenommeerde bureaus. Maar een uitgewerkt plan van bovenaf op een gebied leggen, paste niet langer in de tijd en bij haar. 'Ik liep tegen een nieuwe samenwerkingsbehoefte aan. Het is nodig om meer af te stemmen met de verschillende belanghebbenden. Bovendien is er tegenwoordig heel veel waardevolle data openbaar beschikbaar.'

In 2011 startte Saskia een pilot voor een transformatietraject op basis van participatie. De opgave was duidelijk: een kantorengebied met leegstand in Amsterdam Zuidoost omvormen tot een sprankelende stadswijk. 'Potentiële opdrachtgevers hadden echter geen budget of vonden de situatie te onzeker. Verschillende belanghebbenden wilde niet bewegen, voordat de ander eerst zou bewegen.' Na een aantal jaren hard werken kijkt Saskia met veel kennis naar het gebied en heeft ze een community opgebouwd met meedenkende belanghebbenden. Transformcity koppelt nu plannen met draagvlak aan middelen. 'Zowel de gemeente als vastgoedeigenaren financieren deze pilot.'

Transformcity

'TransformCity geeft een online toolkit aan de stedenbouwkundige of planoloog en aan de stad zelf. Die toolkit geeft de beschikbare gebiedsdata en de wensen van bestaande belanghebbenden inzichtelijk weer. Daarnaast bied ik met TranformCity de inzichten en methodes vanuit het pilottraject: hoe richt je een participatieproces in om tot collectieve plannen te komen.'

Missie naar Australië

Saskia zocht op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) naar informatie voor haar businessplan. Wat doorklikkend kwam ze terecht op de handelsmissie naar Australië met minister Ploumen, minister Kamp, Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. 'De toolkit is sinds de zomer live en ik kreeg al snel 3 aanvragen vanuit steden in Australië. Een onderdeel van deze missie richtte zich op smart cities. Ik dacht dat dit wel eens heel slim kon zijn. Direct contact is altijd goed voor vertrouwen. Zeker als start-up is het toch lastig om op afstand zakenrelaties op te bouwen. Wellicht zouden er ook meer steden interesse hebben.'

Slimme zet

Meegaan op missie pakte voor Saskia uit als een slimme zet. 'Het heeft heel veel interesse voor TransformCity opgeleverd. Je komt niet met een koffer vol handtekeningen terug. Het is echt het begin van een relatie opbouwen. Steden hebben hun eigen tempo voordat ze zoiets kunnen opzetten. Ik ben in maart al terug geweest op kosten van een aantal steden en een universiteit, om workshops te geven. Daarnaast zijn er steden die plannen hebben om naar Nederland te komen in mei en juni 2017.'

Samenwerking

'De Nederlandse bedrijven die aan de missie deelnamen bleken elkaar aan te vullen. Daar was ik blij om, ik bracht zelf toch ook 3 prospects in bij de matchmaking. Toen het bleek dat we niet in elkaars vaarwater zaten, was de sfeer meteen ontspannen en gezellig. Ook buiten het officiële programma zochten we elkaar op. Voor mij als klein bedrijf was het juist handig om in zo'n groter proces mee te draaien, in plaats van in je eentje te gaan acquireren. Het heeft een interessant netwerk opgeleverd. Wij hebben elkaar ook weer ontmoet in Nederland en er is potentie tot samenwerking.'

Fantastische BBQ

Saskia is erg tevreden over de rol van het consulaat. 'Het consulaat was er veel bij. Ook voor mijn follow-up zijn ze erg behulpzaam geweest. Zo waren we met een aantal smart city bedrijven terug in Australië en organiseerde de consul-generaal een barbecue. Iets wat hij niet had hoeven doen, maar waar wel weer nieuwe verbindingen ontstonden. Echt fantastisch! Als het zo doorgaat gaan we zaken doen in Australië en weet ik dat ik daar terecht kan. Het voelt nu al als een warm bad.'

Kracht van Australië

Inmiddels heeft Saskia een beter beeld waarom ze juist aanvragen uit Australië kreeg.  'Australië is ook een westers land met grote opgaven op het gebied van stedelijke ontwikkeling. De klimaatverandering is een thema dat daar gevoeld wordt. Dat bewustzijn zorgt ervoor dat steden daar echt open staan voor nieuwe manieren van werken. Oplossingen van buitenaf vliegen ze graag in.'

Vaker mee

'Mijn interesse is gewekt, ik wil wel vaker mee op handelsmissie,' aldus Saskia. 'Zeker wanneer de missie een smart city richting heeft. In een brede groep is het vast moeilijker gerichte matches te vinden. Nu zaten we echt rechtstreeks met potentiele klanten en de beslissers aan tafel, dat maakt het opbouwen van internationale relaties zoveel makkelijker. Vanuit TransformCity moet ik wel selectief te zijn. Helaas geldt de missievoucher van RVO.nl niet voor missies met bewindslieden. We hebben niet de middelen en tijd om de hele wereld rond te reizen. Ik ga mij nu eerst richten op een aantal Nederlandse en Australische steden.'

Mee op missie?

Heeft u internationale ambities en wilt u snel de juiste contacten leggen in een land? Ga dan mee op een handelsmissie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) organiseert deze handelsmissies, vaak onder leiding van een bewindspersoon.

Service menu right