Met game voor buitenspelen verovert Iris de wereld | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Met game voor buitenspelen verovert Iris de wereld

Meer artikelen

Iris Soute van Picoo ontwierp een soort gameconsole die het voor kinderen leuker maakt om buiten te spelen. Vanaf de start wilde ze de buitenlandse markt op. "Onze doelgroep bestaat uit kinderen; die spelen overal ter wereld", legt Iris uit.

Iris Soute promoveerde aan de TU Eindhoven op digitale speltechnologie. De tool die zij ontwierp viel bij kinderen en hun ouders in de smaak. Toch verdween het ontwerp na de promotie, in de kast. Iris dacht: "Weet je wat, ik begin gewoon een eigen bedrijf. Hoe moeilijk kan het zijn?"

Niet meteen enthousiast

Maar zo gemakkelijk ging het niet. Iris moest het ontwerp verder ontwikkelen, een netwerk opbouwen en inzicht krijgen in de markt. Ze vertelt dat het businessplan dat ze samen met zakenpartner Daniel Tetteroo schreef, niet meteen enthousiast werd ontvangen. "Investeerders zagen er geen business in, vanwege de focus op de educatiemarkt. En in het start-up ecosysteem van Eindhoven vonden ze dat ik geen oplossing bracht voor een probleem." Toch kwam het product Picoo eind 2018 op de markt. En het werd een succes!

Met 50 start-ups de techbeurs op

Iris en Daniel maakten een grote sprong vooruit toen ze met Start-up Delta (nu bekend als Techleap) naar de techbeurs CES in de Verenigde Staten gingen. Dat leverde veel feedback op én een lijst met potentiële klanten, vertelt Iris. "Als klein bedrijf doe je dit soort dingen niet alleen. Nu waren we met 50 start-ups en werden we goed voorbereid. De organisatie regelde ook de uitstraling. Prins Constantijn was publiekstrekker; hij koppelde bezoekers aan start-ups."

Kritischer op nieuwe markten

De jonge ontwerper ziet nu in dat ze te snel de buitenlandse markt op wilde: "Volgens mij hoefden we alleen de handleiding te vertalen. Als ik terugkijk, was het slimmer geweest om ons toch eerst op Nederland te richten."

Tegenwoordig kijkt Iris kritischer naar nieuwe markten. Nu onderzoekt ze, met hulp van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de mogelijkheden in Scandinavië. Daar is veel aandacht voor buitenspelen en innovatie.

Professioneel advies via business-voucher

RVO wees haar op de Starters International Business-voucher (SIB). Iris: "Via deze voucher krijgen we advies over de kansen in Scandinavië door een Nederlandse partij. Dit advies hoeven we niet zelf te betalen." Ook kijkt ze regelmatig op de landenpagina's van RVO, bijvoorbeeld voor do's-and-don'ts in Denemarken.

Met de campagne Groei over Grenzen wil RVO vrouwelijke ondernemers met internationale ambities, inspireren en helpen. Wilt u weten hoe RVO u kan helpen?

Neem contact met ons op

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.