"Naïviteit is de mooiste tijd, maar niet de meest winstgevende!" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"Naïviteit is de mooiste tijd, maar niet de meest winstgevende!"

Meer artikelen

Wat 25 jaar geleden begon als een 'ingenieursclubje', is inmiddels een gevestigd bedrijf dat actief is in ruim 20 landen. InnoFaith Beauty Sciences staat aan de vooravond van een nieuwe internationale marktintroductie: de Verenigde Staten. Om die reden volgde Monique Brilleslijper van InnoFaith de e-learning '10 meestgestelde vragen over zakendoen in de VS'.

Deze online cursus is ontwikkeld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) om ondernemers snel én langdurig succesvol te laten zijn wanneer zij het 'land van de onbegrensde mogelijkheden' betreden. Voor Monique, International Corporate & Distributor Manager bij InnoFaith, en CEO Walter Arkesteijn kwam de e-learning precies op het juiste moment en in de juiste vorm.

Kijken met je hersenen in plaats van je ogen

InnoFaith ontwikkelt huidanalyse-apparatuur die huidproblemen en de algemene uiterlijke verschijning van mensen, visualiseert en vastlegt. Doel van het bedrijf is om alles wat instinctief waargenomen kan worden, ook zichtbaar te maken. Walter legt uit: "Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar het zijn je hersenen die bepalen hoe je iets interpreteert. Zo is het ook met schoonheid. Bijvoorbeeld als het gaat om de zichtbaarheid van bepaalde rimpels. Met onze apparatuur tonen we aan dat je die kunt verminderen. En dat een bepaalde crème of behandeling dus ook echt werkt."

Het technische bedrijf werd al vrij snel internationaal actief en deed dat zonder veel voorbereiding. Walter: "We deden een cold call met het hoofdkantoor van Vichy in Frankrijk. Het management had grote interesse in ons als researchpartner. Maar zodra het management wisselde, stond ook ons project op pauze. Naïviteit is de mooiste tijd, maar niet de meest winstgevende."

Eerst doen, dan denken

Om niet in een afhankelijke positie te blijven, is InnoFaith daarna eigen producten gaan ontwikkelen en verkopen. Nieuwe marktintroducties waren daarbij soms een kwestie van vallen en opstaan, aldus Walter: "We waren in het begin geneigd om eerst te doen, in plaats van te denken. Voor een succesvolle marktintroductie bleken we aan een aantal knoppen te kunnen draaien. Dat maakt het proces gemakkelijker. Wetgeving is zo’n knop."

"We lieten ons soms leiden door een mooi verhaal, dat niet meer was dan een mooi verhaal."

Het bedrijf trapte in het verleden in valkuilen bij het betreden van nieuwe markten. Monique: "We reageerden uit enthousiasme vaak snel op aanvragen van distributeurs. We lieten ons daarbij soms iets teveel leiden door een mooi verhaal. We weten inmiddels welke cruciale vragen we moeten stellen en welk type distributeur goed bij ons past."

Cultureel bepaald

"Veel zaken zijn zwaar cultureel bepaald, zoals het geven van korting, het onderhandelen, en de manier en termijn waarop er een reactie verwacht wordt. Zo worden kwartaalgesprekken over de behaalde resultaten in Turkije soms geïnterpreteerd als gebrek aan vertrouwen in het partnerschap. Je moet je hoe dan ook goed verdiepen in de zakencultuur van het land waar je gaat ondernemen. We zijn daarin gelukkig gegroeid."

Om die reden schreef Monique zich in voor de gratis RVO-cursus '10 meest gestelde vragen over zakendoen in de VS'. Monique: "We zien vanuit de VS grote interesse in ons product en zijn nu die markt aan het verkennen. In de e-learning leer je in 1 uur tijd de belangrijkste basiszaken. De cursus zit goed in elkaar en is opgebouwd uit 10 korte hoofdstukken, die worden afgesloten met een paar testvragen. Dat werkt prettig. De cursus geeft houvast en handvatten. Je weet daarna op welke websites je informatie kunt vinden en welke stappen je moet zetten om ergens te komen."

Sneller en langduriger internationaal succesvol

De RVO-cursus over zakendoen in de VS maakt deel uit van een reeks landspecifieke e-learnings. Deze zijn gratis te volgen op het publiek-private cursusplatform van de International Business Academy. Dit platform werd in 2020 ontwikkeld door RVO, NLinBusiness en evofenedex, om ondernemers te ondersteunen in hun stap naar een nieuw land.

"Ik raad collega-ondernemers zeker aan om de e-learning van RVO te volgen in hun voorbereiding op een marktentree in de VS."

Naast onze gratis cursussen, bieden ook andere publieke en private partijen (betaalde) cursussen aan op het platform. Vooralsnog heeft RVO online cursussen beschikbaar over zakendoen in Duitsland, België, Frankrijk, VS en China. Later dit jaar volgt het VK. Aanmelden voor de landspecifieke e-learnings kan op het cursusplatform. Monique: "Ik raad collega-ondernemers zeker aan om de e-learning van RVO te volgen in hun voorbereiding op een marktentree in de VS. Het is een welbesteed uurtje van je tijd!"

Meld je aan voor onze gratis e-learnings

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.