"NBSO hielp ons met een vliegende start in Duitsland" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"NBSO hielp ons met een vliegende start in Duitsland"

Meer artikelen

Het Limburgse bedrijf QCS biedt iets unieks: een modem met een antenne die supersnel internet biedt op afgelegen plekken. In Duitsland staan ze om deze oplossing te springen. Het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Frankfurt hielp mee bij het ontwikkelen van een florerend Duits partnernetwerk voor QCS.

QCS heeft zelf AirInternet ontwikkeld en 4 jaar geleden op de markt gebracht. "Hiermee kun je in een straal van 10 kilometer een 4G-signaal binnenhalen met vast IP-adres", zegt sales director Ralph Rademakers. "Dat maakt internet mogelijk op plekken waar geen glasvezelnetwerk ligt, zoals op industrieterreinen en agrarische bedrijven."

In 4 jaar tijd heeft QCS al een partnernetwerk in Nederland ontwikkeld. 50 IT-bedrijven bieden al AirInternet aan hun klanten aan. Voor een verdere groeisprong kijkt QCS nu vooral naar Duitsland. Rademakers legt uit dat ze daar qua internetinfrastructuur achterlopen op de rest van Europa. "Slechts 8% is aangesloten op glasvezel. En straal- of satellietverbindingen zijn geen goed alternatief."

Hulp bij internationale ambities

In 2018 kwam Rademakers op een evenement in Limburg in contact met Julian Wolff van de NBSO-vestiging in Frankfurt. Hij startte een verkennend marktonderzoek en stelde een lijst op met mogelijk interessante partners voor QCS. Zo kreeg de internationale ambitie van QCS vorm met hulp van de NBSO.

Rademakers: "Wat heel bijzonder was: het NBSO heeft vanuit hun ambt alle partners benaderd, wat heel goed werkt in het hiërarchische Duitsland.”

Wolff bracht QCS ook in contact met Mirjam Caminada, adviseur Internationaal Ondernemen van de Rijksdient voor Ondernemend Nederland (RVO). Rademakers: "We kregen van haar heel nuttige praktische informatie over zakendoen in Duitsland en over de marktkansen."

QCS kon ook gebruikmaken van het ICC Contract, een internationaal contract als juridische basis voor hun partnerrelaties. "Daarnaast maakte de KVK een profiel aan in de database van het Enterprise Europe Network zodat Duitse IT-bedrijven ons kunnen benaderen."

Extra geïnteresseerd

De actie vanuit het NBSO opende razendsnel deuren. Rademakers vertelt dat pas toen het coronavirus uitbrak bedrijven plots ook tijd hadden om hen terug te bellen. "Ze waren extra geïnteresseerd, onder meer om het thuiswerken met een goede verbinding te ondersteunen. We hebben nu al 5 Duitse partners, die ieder tientallen AirInternet-verbindingen per maand realiseren."

Rademakers is erg blij met de vliegende start in Duitsland en zegt dat ze zonder de NBSO nu zeker nog geen partnernetwerk hadden. "Dan hadden we bedrijven koud moeten bellen, wat in Duitsland niet goed werkt. Of lang moeten netwerken om via de juiste contactpersonen binnen te komen."

Meer informatie

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.