Service menu right

Via NBSO kwamen we in China in contact met potentiële klanten

Meer artikelen

Samen met zijn compagnon zette Jean-Paul Schmitz het bedrijf AsiaAssist op in Shanghai. Met hun kennis van e-commerce vermarkten ze westerse producten in China. Maar de offline contacten zijn minstens zo belangrijk om überhaupt zaken te doen. Het netwerk van de Netherlands Business Support Offices (NBSO) helpt daarbij.

Schmitz volbracht zijn studie deels in Zuid-Korea, zijn compagnon Jelmer de Jong in Hongkong. Vanuit daar waren ze getuige van de opkomende economieën in Oost-Azië. Met de nodige werkervaring op zak, opgedaan bij een Nederlands e-commercebedrijf, keerden ze terug naar Azië.

E-commerce voor westerse merken

In een klein appartement in Shanghai begonnen de Nederlanders met AsiaAssist. Schmitz: "We brengen westerse producten aan de man via verschillende kanalen. Per merk ontwikkelen we een online webshop of een offline retailkanaal en digitale marketing." Het bedrijf is na 4 jaar 50 man sterk en heeft kantoren in Shanghai en Rotterdam.

Informatie over markt, wet- en regelgeving

Ter voorbereiding van hun verhuizing naar China ging Schmitz te rade bij organisaties als de KVK, evofenedex en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). "Via RVO kwamen we in contact met het NBSO-netwerk. Ze hebben handelskantoren, ook in China. Daar konden we vragen stellen over de werking van de markt en wet- en regelgeving."

Gratis deelname aan expo

Eenmaal in China wees de NBSO Nanjing AsiaAssist op een mooie kans in Jiangsu. Dit is een snel groeiende provincie ten noorden van Shanghai waar het bedrijf nog niet actief was. Richard van Ostende van NBSO Nanjing gaf een tip over een food expo. "Hij wist wat we deden en dat daar mogelijk interessante partners te vinden waren. We konden geheel vrijblijvend deelnemen met een eigen stand. Dankzij deze tip en de contacten van Richard brachten we 2 mooie Nederlandse foodmerken onder de aandacht bij Chinese distributeurs en consumenten."

Interessant NBSO-netwerk

Schmitz raadt elke ondernemer met internationale ambities aan contact op te nemen met het NBSO-netwerk. "Ga in gesprek met ze. Introduceer jezelf. Zo word je onderdeel van hun netwerk en weten andere partijen jou vinden. In ons geval zijn dat merken die hun markt willen uitbreiden naar China."

Meer informatie