Nederlands kledingmerk vist in nieuwe vijvers

Meer artikelen
Ontmoetingen in China

2011 begon Rob Schalker met A fish named Fred, een ‘fashion lifestyle brand’ met kleurrijke shirts. Inmiddels heeft Schalker zijn merk uitgebreid met een breed assortiment aan extra productgroepen en is hij actief in 28 landen. Nu richt hij zich op China.

Het is de bedoeling dat eind 2018 de eerste monobrandstores in China opengaan. Monobrandstores zijn winkels waar alleen het eigen merk wordt verkocht. “Monobrand past bij de Chinese detailhandel-cultuur. Multibrand werkt daar minder goed. Als ons merk eenmaal bekendheid heeft gekregen, gaan we ook wholesale (groothandel) doen en onze kleding aan andere winkels verkopen”, aldus Rob Schalker.

Naast de monobrandstores wordt er in China ook een webshop geopend.

Totaalconcept

A fish named Fred bestaat vooral uit kleding. Maar Schalker denkt dat consumenten en detailhandelaren verrast willen worden en altijd op zoek zijn naar vernieuwing, verandering en originaliteit. “Daarom gaan wij een totaalconcept neerzetten en verkopen we straks bijvoorbeeld ook wijn, bier en meubels van dit merk.”

Nederlandse postennetwerk

Ondertussen zijn de eerste contacten met Chinese ondernemingen gelegd. Rob Schalker: “We hebben meegedaan aan een aantal beurzen in China. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van de diensten van het Nederlandse postennetwerk. Zo stonden we in maart 2016 op het Holland Paviljoen in Shanghai, waar we de mogelijkheid hadden om Chinese retailers, kopers en distributeurs te ontmoeten. In juni deden we mee met het Holland Paviljoen op de Shenzhen Fashion Week, waar we de producten van A fish named Fred konden presenteren.

Road2ChinaXL 2018

Op donderdag 15 maart vond in Nieuwegein de jaarlijkse bijeenkomst Road2ChinaXL plaats. Ook bij dit evenement is Schalker meerdere keren geweest. “Je krijgt hier alle informatie over zakendoen in China. Bijvoorbeeld over de zakelijke cultuur in China en over hoe de Nederlandse overheid je kan helpen. Maar ook over juridische vraagstukken, bijvoorbeeld bij het aanstellen van agenten en distributeurs, bij transport en logistiek, of bij intellectueel eigendom. Verder is de Road2ChinaXL een uitstekende gelegenheid om contacten te leggen met collega-ondernemers “, zegt Rob Schalker. “Ondernemers die aspiraties hebben om zaken in China te gaan doen moeten hier dan ook zonder meer naartoe komen.”

Service menu right