Nederlandse bedrijven renoveren Kilimanjaro International Airport

Meer artikelen
Kilimanjaro International Airport

Nederlandse bedrijven spelen een belangrijke rol in de uitbreiding en renovatie van Kilimanjaro International Airport in Tanzania. Het vliegveld kan, dankzij de inzet vanuit Nederland, het groeiende aantal reizigers in de regio weer verwerken.

BAM International renoveert onder meer de luchthaventerminal uit 1971. Het bedrijf breidt het huidige parkeerplatform en de taxibanen voor vliegtuigen uit. Daarnaast voert de infrabouwer herstelwerkzaamheden aan de startbaan en drainage- en riolering uit. Ook wordt het platform van het vliegveld voorzien van nieuwe verlichting.

Veel ervaring in Tanzania

BAM International heeft veel ervaring in Tanzania. Dat was niet onbelangrijk bij de gunning van het project, denkt Daan Aldenberg, hoofd werkvoorbereider voor BAM International. "Ervaring in een land is erg belangrijk en is wezenlijk anders dan nieuw ergens in een land beginnen. Je kent de procedures en de regels en je hebt ervaring met de lokale overheid, partners, personeel en transport. En doordat we hier meer werk hebben, kunnen we de resources ook breder inzetten."

Nederlandse hulp

Kris Okker, projectadviseur Infrastructuur bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), vertelt dat renovatie van het vliegveld hard nodig was. "De internationale regels voor vliegvelden kwamen in het geding. Daarom moest er echt iets gebeuren."

Het project wordt voor een deel gefinancierd uit Nederlandse ontwikkelingsgelden voor Ontwikkelingsrelevante Infrastructuurontwikkeling (ORIO). Okker legt uit waarom die hulp vanuit Nederland nodig is. "Voor deze landen is het heel moeilijk om het geld te vinden voor publieke infrastructuurprojecten zoals deze. "De Nederlandse overheid draagt € 15 miljoen bij. De overige € 22 miljoen wordt door de Tanzaniaanse overheid opgebracht.

Handel genereren

Okker legt uit dat het project in Tanzania Nederland niet alleen geld kost, maar dat het ook geld oplevert. "Bij het project zijn nu verschillende Nederlandse bedrijven betrokken. BAM International voert de bouwwerkzaamheden uit. Netherlands Airport Consultants (NACO) doet het projectbeheer, de supervisie en de haalbaarheidsstudies. En de trainingen zijn weer in handen van MDF Training & Consultancy, in samenwerking met Schiphol. De visie van het ministerie is dat je hulp verstrekt en tegelijkertijd ook handel genereert."

Opdrachtgever

RVO.nl voert het ORIO-programma uit in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het programma ORIO kent inmiddels een doorstart in het programma DRIVE.

Service menu right