OBM Legal Consulting: "Geef niet op en probeer harder" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

OBM Legal Consulting: "Geef niet op en probeer harder"

Meer artikelen

Ontmoet Opal Morales, een internationale vrouwelijke ondernemer pur sang. Op haar 29e opende ze haar eerste bedrijf in internationaal handelsrecht in Madrid. Als specialist in buitenlandse handel kent ze de uitdagingen waar bedrijven voor staan, vooral als het gaat om internationaal ondernemen.

Daarom richtte zij OBM Legal Consulting op. Haar bureau levert juridische diensten die nodig zijn om zonder risico bedrijfsactiviteiten in het buitenland op te starten en te beheren. We gingen met haar in gesprek over digitaal netwerken, volgens Opal net zo efficiënt als fysiek netwerken.

Haven in achtertuin

Naast een kantoor in Madrid, opende ze begin vorig jaar een tweede kantoor in Rotterdam. Opal: "Met de internationale haven in mijn achtertuin had het kantoor de perfecte locatie. Het bleek een goede keuze te zijn om in Nederland een kantoor te openen." Door de coronapandemie sloten veel landen hun grenzen. Hierdoor konden Opals klanten in Europa en Latijns-Amerika minder makkelijk internationaal zakendoen en vroegen ze haar om advies. Deed een klant zaken met een land waarvan de grens gesloten werd? Dan moest deze een nieuwe markt zoeken om zijn of haar export- of importtransactie voort te zetten. Vaak werd dit een buurland dat zijn grenzen nog niet had gesloten. 

"Als juridisch advocaat schakel ik op zo’n moment meteen over op logica. Er is immers altijd een manier om markten met elkaar te verbinden, ook al zijn de grenzen gesloten. Gelukkig heb ik in drie verschillende landen gewoond, gestudeerd en gewerkt. Ik weet hoe ik snel een betrouwbaar netwerk moet opbouwen om mijn werk tot een goed einde te brengen”, aldus Opal. Zakelijke transacties bleken wel moeilijk uit te voeren nu persoonlijke ontmoetingen via zakenreizen niet meer mogelijk waren. 

Digitaal? Net zo efficiënt!

Opal: "Het uitgangspunt is om klanten juridische en commerciële ondersteuning te bieden via onze lokale partners in elke markt. Nu onze klanten niet kunnen reizen, zijn wij er om hen digitaal te ondersteunen bij het sluiten van deals. Op die manier kan de klant de zakelijke transacties voortzetten die zij was begonnen vóór het coronavirus. Ons advies is daarbij duidelijk: geef niet op en probeer harder!" Volgens Opal kreeg ze het op die manier in de meeste gevallen voor elkaar om een marktintroductie te krijgen.

Digitaal netwerken is volgens Opal net zo efficiënt als fysiek netwerken. "Het valt en staat met snel schakelen en het vinden van de juiste instanties. Dat geldt eigenlijk voor elk land", vertelt ze. Haar gouden tip: "Zorg dat je verbonden bent met de meest relevante publieke en private partijen. Zij helpen je aan goede contacten in het buitenland."

Lees hier meer over de belangrijkste trends rondom digitaal netwerken in een internationale setting!

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.