"Ondernemers worden niet als nummertje behandeld" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"Ondernemers worden niet als nummertje behandeld"

Meer artikelen

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) werd door veel ondernemers aangevraagd. Maar soms moet een ondernemer een deel van de tegemoetkoming terugbetalen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt het belangrijk hier soepel mee om te gaan. "Het doel is dat het bedrijf blijft voortbestaan."

De coronamaatregelen en lockdowns brachten voor veel ondernemers omzetverlies en onzekerheid. Bedrijven die met moeite de vaste lasten betalen, vragen daarvoor subsidie aan via de TVL-regeling. Ondernemers maken daarbij vooraf een inschatting van het omzetverlies. "Het omzetverlies weet je vooraf natuurlijk nooit tot achter de komma. Dus als ondernemers het te hoog inschatten, dan moeten ze een deel terugbetalen", vertelt Peter Mangert, coördinator bij de debiteurenafdeling. "Er zijn ook mensen die de toekomst juist iets te rooskleurig inschatten. Die krijgen dan juist weer extra subsidie. Het werkt dus beide kanten op."

Betalingsregeling

Bij de debiteurenafdeling komen de ondernemers in beeld die een deel van de TVL-subsidie moeten terugbetalen. Voor een bedrag onder de € 500 is terugbetalen niet nodig. Vanaf € 500 krijgen ondernemers een terugbetaalverzoek. Als het niet lukt om in één keer terug te betalen, biedt RVO ruime mogelijkheden voor een betalingsregeling. Sinds kort kunnen ondernemers de betalingsregeling online aanvragen, met keuze uit betaling in 6 of 12 maandelijkse termijnen. Als dit niet lukt, nemen wij contact op met de ondernemer om samen een passende regeling te treffen.

Menselijke maat

Mangert merkt op: "Onze insteek is om altijd in gesprek te gaan met de mensen, zodat ze hun verhaal kwijt kunnen. Daarna proberen we met een menselijke maat afspraken te maken. Dit is echt maatwerk, waarbij je probeert iets te betekenen voor de ondernemer. Je komt vervelende situaties tegen en het is heel fijn om dan iets af te spreken waar de ondernemer tevreden mee is."

Positieve ervaringen

Het overgrote deel van de terugbetalingen verloopt erg soepel. Ook zijn er veel positieve reacties op de betalingsregelingen. "Ondernemers worden niet als een nummertje behandeld en waarderen de persoonlijke aandacht. Verder rekenen we geen rente bij een te late betaling. We willen ondernemers niet op extra kosten jagen. Het gaat er juist om dat het bedrijf weer draait." Mangert vindt het een mooie regeling om mee te werken. "Het is een hele vervelende tijd voor de ondernemer. Als je de ondernemers dan toch een beetje kunt steunen, tegemoetkomen en echt kunt helpen dan geeft dat veel positieve energie."

Meer informatie?

Heeft u bij uw aanvraag toevallig zelf het verwachte omzetverlies te hoog ingeschat? Lees dan meer over de mogelijkheden voor een betalingsregeling.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.