Service menu right

Ondernemerschapsonderwijs: winst voor iedereen

Meer artikelen

Voor veel werkgevers is het vinden en binden van gemotiveerde jonge medewerkers met een ondernemende houding in de huidige krappe arbeidsmarkt een grote uitdaging. Daarom is het belangrijk dat leerlingen en studenten al op school actief kennis maken met ondernemerschap.

Ondernemend onderwijs – liefst in samenwerking met doorgewinterde ondernemers - levert winst op voor iedereen.

Schoolvoorbeeld

Sander Bruggeman is zelf een 'schoolvoorbeeld' van jeugdig ondernemerschap. De nu 34-jarige eigenaar van internetbedrijf Nederdesign begon z’n onderneming bijna 15 jaar geleden vanuit de schoolbanken. Sinds 2 jaar staat hij 2 halve dagen per week voor de klas bij het Zeeuwse ROC Scalda. Nou ja, voor de klas… de hele opleiding Applicatie en Mediaontwikkelaar van het Scalda is ingericht als ICT-leerbedrijf, dat de mbo-studenten zelf runnen. Het bedrijfsleven is kind aan huis bij het College voor Techniek en Design, waaronder de opleiding valt. Regionale bedrijven denken mee over zaken als de opleidingsopzet en gewenste praktijkvaardigheden. Met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) onderzoeken ze de komende tijd hoe de samenwerking tussen ROC en bedrijfsleven nog verder te versterken is.

Bruggeman treedt in het leerbedrijf op als expert, die de praktijk van het bedrijfsleven overbrengt aan de studenten. "De studenten werken voor echte, externe opdrachtgevers aan echte opdrachten", vertelt hij. "De projecten waar ze aan werken, verdwijnen dan ook niet in een la, maar vinden hun weg naar de praktijk. Dat motiveert natuurlijk wel."

Praktijk in de klas

Het onderwijs, van middelbaar tot academisch, raakt steeds geïnteresseerder in ondernemerschap en ondernemendheid, merkt Monique Ansink (foto boven, fotograaf: Rogier Veldman). Ze is directeur-eigenaar van Excellent Products BV, producent van JUMBO Spanbandenfabrikant.nl dat bevestigingsmiddelen maakt voor de logistieke sector. Ze begeleidt als coach bij de stichting Jong Ondernemen groepen leerlingen en studenten van verschillende niveaus bij het simuleren van hun eigen ondernemingen. "De praktijk in de klas brengen is zó belangrijk", vindt ze. "Studenten die bij ons stage komen lopen, zeggen eigenlijk standaard dat ze in een paar weken stage méér leren dan in een jaar school. Daar kunnen we in het onderwijs veel meer mee doen."

Inzet van méér ondernemers

Monique Ansink hoopt dat méér ondernemers zich voor ondernemend onderwijs gaan inzetten: "Dat hoeft allemaal niet tijdrovend of complex te zijn. Je kunt bijvoorbeeld gastcolleges geven. Veel onderwijsinstellingen zijn daar enthousiast over. Laat als ondernemer leerlingen en studenten op zo’n manier eens weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Daar leren zij veel van en jij krijgt op jouw beurt weer allerlei nieuwe inzichten. Zo word je er allemaal beter van."  

O2LAB

Meer en betere ondernemers in Nederland en het versterken van een ondernemende houding bij de beroepsbevolking’, dat is het doel van het O2LAB programma dat RVO.nl uitvoert. O2LAB is onderdeel van het MKB-Actieplan van staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer. Met het O2LAB programma wil de overheid blijvend aandacht voor ondernemendheid en ondernemerschap (O2) in het onderwijs stimuleren.

Een uitgebreide versie van dit artikel verscheen eerder op baaz.nl.