Service menu right

Onderzoeken wat werkt in ondernemend onderwijs - WelZoWijs

Meer artikelen

Dwars door Nederland toeren Joffrey Bieleman, Marianne Konst en Gerard Aaftink om voor het O2LAB te onderzoeken wat we kunnen leren van 10 jaar ondernemend onderwijs. "We gaan van Terneuzen naar Ameland, en alles daar tussenin", vertelt Bieleman. "En als we klaar zijn ligt er een heel praktisch rapport met concrete punten van wat wél werkt, en wat niet, en hoe je met kleine aanpassingen veel kunt verbeteren." 

Joffrey Bieleman is al 9 jaar ondernemer bij zijn eigen stichting WelZoWijs, waarmee hij op verschillende manieren jongeren een bijdrage laat leveren aan praktische innovaties in de maatschappij en het bedrijfsleven. Marianne Konst en Gerard Aaftink begeleiden docenten en docententeams op het gebied van ondernemerschap vanuit hun bedrijf De Wereld van de Ondernemer en schrijven over ondernemend gedrag in het onderwijs.

Met het onderzoek willen zij ondernemers en onderwijs informeren over de valkuilen en succesfactoren bij het opzetten van ondernemende projecten en stages. "Wat werkt wél? En wat niet? En waarom wel of niet?", legt Bieleman de onderzoeksvraag uit.

Doel van het onderzoek

"Uiteindelijk zou het mooi zijn als er een soort database of speciale wiki komt waarin we informatie verzamelen over wat werkt en hoe je dat gemakkelijk in de praktijk kunt brengen. Zodat docenten en ondernemers inspiratie en informatie over ondernemend onderwijs op een centrale plek kunnen vinden", stelt Bieleman.

Het mooiste zou zijn als er een 'learning community' ontstaat tussen het onderwijs, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven, waarmee het ondernemend onderwijs sterker verankerd wordt.

Winst van ondernemend onderwijs

Bieleman hoopt dat hiermee in de toekomst meer docenten mogelijkheden gaan zien om ondernemend onderwijs in de klas te brengen: "Hoe leuk zou het zijn als een docent Nederlands real life solliciteren invoert? In plaats van dat een leerling een fictieve brief en cv moet schrijven, gaat de brief echt naar een bedrijf. En misschien leert dan zelfs de docent er wel wat van: want misschien is het cv zoals je dat op school leert maken, wel niet waar het bedrijf uiteindelijk voor valt."

Los van de winst voor het onderwijs en bedrijfsleven, is er ook voor leerlingen een groot winstpunt. "Leerlingen die ondernemend onderwijs volgen, leren allemaal vaardigheden die je normaal niet op school leert", legt hij uit. "Ze leren initiatief nemen, ze denken na over verdienmodellen, ze leren verantwoordelijkheid nemen en in oplossingen denken." Dat zijn hele mooie eigenschappen, ook voor toekomstige werknemers.

Meer weten?

Bent u net als Joffrey Bieleman en Gerard Aaftink ook actief bezig met ondernemend onderwijs? En wilt u meer weten over het programma O2LAB, dat hun onderzoek naar 10 jaar ondernemend onderwijs ondersteunt? Kijk op Stimuleren van ondernemerschap in het onderwijs.